Nyheter och aktiviteter

Event

15 December: EU’s directive on Sustainable Corporate Governance

Update: As the EU Commission has decided to postpone their decision on the directive, we will be moving our event early into next year.

Sustainable corporate governance has been on the EU’s agenda for quite some time now and has been gaining attention since last year. In April 2020, the European Commissioner for Justice, Didier Reynders made a long-awaited announcement that the Commission will propose legislation on mandatory corporate sustainable due diligence in 2021. In September 2020, the European Parliament Committee on Legal Affairs issued a draft report that was adopted as the EU Parliament as the so-called Parliament Initiative. The Initiative has two main pillars: (a) obligations for companies to conduct due diligence, and (b) rights for individuals and stakeholders to hold companies liable for non-compliance, which constitute some of the core areas that the EU Commission’s directive is expected cover. 

After a few delays, the EU Commission is now expected to take a decision on the new Sustainable Corporate Governance directive on the 8th December*.

This webinar will summarise and reflect on the main aspects on the EU Commissions Sustainable corporate governance directive and its implications for the European and Swedish companies.

Join us to learn:

  • What is the directive all about and when is it expected to take effect?
  • Which companies will be affected and how?
  • What does the directive mean from a Swedish corporate law perspective?
  • Which Swedish laws/regulations are expected to be impacted by the EU directive? What can we learn from other legal developments impacting corporate governance? For example anti-bribery laws, GDPR etc.

Webinar speakers:

  • Filip Gregor, Head of the Responsible Companies Section, Frank Bold
  • Biörn Riese, Senior Adviser/Lawyer, Jurie Advokat Aktiebolag

Moderator for the event will be Théo Jaekel, Corporate Responsibility Expert – Business and Human Rights, Ericsson.

Target audience:
This event is for all companies (large and SMEs) who want to learn about the requirements that will result from the upcoming EU Corporate Social Responsibility directive.

Practical information

Date & time: 15 December 2021, 14:30 – 16:00 CET*
Update: Since the EU Commission has postponed their decision, we will also be moving this event into early next year. We will update the date & time for the event as soon as we have a new date set.

Online event: The webinar will take place online. The link to the event will be sent one day in advance.
Language: the event will be carried out in English
Participants: Registration is open and free of charge to all member organisations in the Global Networks Sweden
Registration: The last registration day is 14th December, 12:00 PM CET.
Contact: In case you have questions about the event, please get back to us on info@globalcompact.se

*Please note that in case of a delay in EU Commissions decision, the event will be postponed to next year.

Registration

Event

23 november: Reflektion efter COP26!

FN:s klimattoppmöte COP26 hölls i Glasgow i Skottland den 31 oktober till den 13 november och har kallats för vår tids viktigaste klimatmöte. Trots succén med Parisavtalet 2015 – där de flesta av världens länder enades om att begränsa ökningen av den globala medeltemperaturen till väl under 2 grader, och helst till 1,5 grader – har de globala utsläppen ökat. FN:s uppmärksammande IPCC-rapport som släpptes i somras underströk ytterligare det akuta läget och lyfter att kraftiga utsläppsminskningar kommer att krävas omedelbart om 1,5 gradersmålet ska vara inom räckhåll.

Fokuset på COP26 mötet var bland annat hur Parisavtalet ska uppnås i praktiken och hur ambitionerna i den globala politiken kan höjas för att hålla 1,5 gradersmålet inom räckhåll. Andra viktiga frågor berörde klimaträttvisa och klimatfinansiering för utvecklingsländer, samt om anpassningar för att skydda natur och bebyggelse från klimatförändringarnas konsekvenser.

Mer än 21 000 delegater från nära 200 länder, 14 000 observatörer och 4 000 journalister är ackrediterade till mötet. Men har de lyckats med att säkra grundförutsättningarna för att begränsa den globala uppvärmning i linje med 1,5 grader?

Anmäl dig till detta lunch-webbinarium för att få en sammanfattning av de viktigaste besluten som togs under COP26 samt betydelsen av dessa för näringslivet.

Talare:

  • Mattias GoldmannHållbarhetsexpert och före detta Hållbarhetschef på Sweco
  • Louise König, Manager Sustainability Business Development, Ramboll

Moderator för eventet kommer vara Mia Edofsson, Head of Sustainanability, Akademiska Hus.

Praktisk information:

Tid: 23 november 2021, kl 12:15 – 13:00
Webbevent: Eventet sker online. Länken till webbeventet skickas ut en vardag före seminariet.
Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden.
Registrering: Seminariet är gratis. Sista anmälningsdag är 22 november kl. 12:00.
Kontakt: Har du frågor om seminariet är du välkommen att mejla till info@globalcompact.se

Anmälan

Årsmöte

Är du intresserad av att engagera dig i styrelsearbetet…

Information från Valberedningen

Är du intresserad av att engagera dig i styrelsearbetet i Global Compact Network Sweden?
Styrelsen har en viktig roll i utvecklingen av nätverkets arbete och är ambassadörer för arbetet med de tio principerna. Som medlemsföretag har du möjlighet att nominera kandidater som kan bidra med sin erfarenhet och kompetens i strategiska frågor som skapar nytta för medlemmarna och som inspirerar näringslivet att verka för hållbar utveckling med lokal förankring och i ett internationellt kontext.

Nätverkets styrelse består av en rad namnkunniga och engagerade ledamöter med breda erfarenheter inom hållbarhet och företagande, flera av dem har varit med sedan det svenska nätverket bildades. Vi i valberedningen ser att vi går in i ett successionsskede där nya ledamöter kommer att gå in i styrelsen under de närmaste åren. Under de här åren har formerna för nätverket etablerats, styrelsen har lagt fram en strategi, och sekretariatet är idag aktiva i att driva aktiviteter som är till nytta för medlemmarna. Under året har det bland annat inneburit fokuserade workshops för tillämpning av de tio principerna, utbildning om ramverket för klimatredovisning (TCFD) och de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030.

Vi välkomnar intresse från nya kandidater som vill utveckla arbetet vidare. Som styrelseledamot bidrar du genom att vara med och forma den fortsatta strategin, stötta sekretariatet och representera nätverket i olika sammanhang. Det är ett viktigt uppdrag och ett spännande sammanhang att verka i, och ger utbyte som du kan ta med in i din roll.

Om du är intresserad eller vill nominera en kandidat från ditt företag eller organisation ber vi dig fylla i en kort enkät som du hittar här. Lämna dina svar senast den 31 mars 2022. 

Är du intresserad ber vi dig besvara följande frågor som också markerar att du nominerar dig själv eller en person i er organisation till styrelsen. Lämna dina svar genom denna enkät senast den 31 mars 2022. 

Valberedningen i GCNS//
Carina Silberg, Alecta
Annika Ramsköld, Vattenfall
Thomas Rebermark, Wateraid

Event

17 november: Introduktion till UN Global Compact och det…

Är du ny medlem i Global Compact Network Sweden eller kanske bara nyfiken på vad vi gör och vår koppling till UN Global Compact? Varmt välkommen till nästa webbsända introduktion den 17 november.

Vid detta tillfälle får du som medlem en introduktion till vår verksamhet med möjlighet att ställa frågor, diskutera med andra medlemsföretag samt dela dina förväntningar på medlemskapet.

På mötet kommer du få lära dig mer om:

  • Vilka är organisationerna UN Global Compact och Global Compact Network Sweden?
  • Vilka är UN Global Compacts tio principer och hur relaterar dessa till de Globala Målen?
  • Vilket värde får du som medlem och vilka är möjligheterna att engagera sig på både lokal och global nivå?
  • Vilka förväntningar finns det på ditt företag/organisation och hur fungerar COP-rapportering?

Mötet riktar sig framförallt till dig som är ny medlem i Global Compact Network Sweden, men passar även dig som arbetar för ett medlemsföretag men kanske inte tagit del av nätverkets aktiviteter tidigare. Om du har kollegor som du tror är intresserade av att lära sig mer om Global Compact, tipsa gärna dem att anmäla sig!

För att introducera verksamheten och svara på frågor deltar Philip Thormark, Executive Director och Magnus Mellgren, Operations and Network Manager på Global Compact Network Sweden.

Varmt välkommen!

Under webbinariets sista halvtimme kommer du få möjlighet att nätverka och samtala med andra medlemmar ur nätverket!

Praktisk information

Tid: 17 november 2021, kl 09.00-10.30.
Webbevent: Eventet sker online. Länken till webbeventet skickas ut en vardag före seminariet.
Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden.
Registrering: Eventet är gratis. Sista anmälningsdag är 16 november kl 13.00.
Kontakt: Har du frågor om eventet är du välkommen att mejla till info@globalcompact.se.
OBS: Mötet är endast för medlemmar i Global Compact Network Sweden.

Anmälan

Nyheter

Är du UN Global Compact Network Sweden’s nya Programme…

Är du en erfaren och självgående projektledare med fokus på event och ett stort intresse för hållbarhet? Vill du jobba i en global organisation på lokal nivå i ett entreprenöriellt sammanhang? UN Global Compact Network Sweden (GCNS) söker nu en Programme and Event Manager som vill bidra till att hjälpa svenska företag att accelerera sitt hållbarhetsarbete.

Som Programme och Event Manager kommer du att ha en varierad roll med stort eget ansvar. Du kommer i din roll att planera, förbereda och genomföra medlemsevent av varierande storlek utifrån UN Global Compacts 10 principer samt FN:s globala mål för hållbar utveckling. Du ansvarar för att ta projektet från idé till genomförande, både för återkommande event men även för nya event där du ansvarar för att utveckla koncept från grunden. En central del av uppdraget kommer att vara att identifiera talare inom hållbarhetsområden med hög relevans för näringslivet. I rollen ingår även att under event representera GCNS i rollen som arrangör, moderator och facilitator med mera.

Idag består GCNS sekretariat av två medarbetare, Executive Director och Operations and Network Manager. Till våren kommer även en Communication Manager att tillhöra teamet. Programme and Event Manager rapporterar till Philip Thormark, Executive Director. Sekretariatet är placerat i Göteborg, men kommer även att ha verksamhet och närvaro i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Ansvara för planering, genomförande och projektledning av medlemsevent i enlighet med GCNS långsiktiga eventplaner och värdeerbjudande.
  • Identifiera och rekrytera talare samt ansvara för samarbete och koordinering med konsulter inom GCNS event.
  • Skapa engagemang hos medlemmar och andra intressenter genom våra event.
  • Projektleda genomförandet av längre utbildningsprogram för GCNS medlemmar i samarbete med UN Global Compact och andra nordiska Global Compact-nätverk.
  • Vidareutveckla GCNS eventstrategi samt utveckla nya idéer och koncept för event.
  • Formulera mål för eventarbetet samt säkerställa att dessa nås.

Bakgrund och erfarenheter:

  • Minst tre års dokumenterad erfarenhet eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Erfarenhet av projektledning med fokus på event. Vi ser även gärna att du har erfarenhet från strategiskt utvecklingsarbete.
  • Du ska ha kunskap om hållbarhetsområdet och den globala och lokala hållbarhetsagendan, samt god förståelse om aktuella hållbarhetsfrågor för näringslivet.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Som person är du självgående, utåtriktad och har lätt för att bygga relationer. Du är orädd, och vågar ta initiativ samt har förmågan att identifiera nya trender inom hållbarhetsområdet. Under vissa perioder är det högt i tempo, där rollen kräver att du arbetar parallellt med olika event.

Placering: Placering för tjänsten är företrädesvis i Göteborg, men vi är även öppna för placering i andra orter.

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Observera att sista ansökningsdatum är den 24 oktober men att urval och intervjuer sker löpande. Ansöker gör du här www.novare.se. Bifoga ditt CV och personliga brev. Notera att vi ej tar emot ansökningar via mail i och med GDPR. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Ambjörn Ingvaldson på ambjorn.ingvaldson@novare.se, 0761-62 36 89 eller Axel Kagevik på axel.kagevik@novare.se, 0763-24 66 11.

Nyheter

Är du UN Global Compact Network Sweden’s nya Communication…

COMMUNICATION MANAGER

Är du UN Global Compact Network Sweden’s nya Communication Manager?

Vill du jobba med att skapa engagerande kommunikation och driva hållbarhetsagendan framåt? Vill du testa att jobba i en global organisation på lokal nivå i ett entreprenöriellt sammanhang? UN Global Compact Network Sweden (GCNS) söker nu en Communication Manager till sekretariatet.

För att växla upp vårt arbete i GCNS söker vi en Communication Manager som vill vara med och öka kännedomen om det svenska nätverket och stärka värdet för de svenska medlemmarna. Som Communication Manager kommer du att ansvara för att driva GCNS kommunikationsarbete.

En central del i uppdraget är att ta fram en kommunikationsstrategi och aktiviteter utifrån nätverkets positionering. Du kommer ansvara för att aktivera GCNS kommunikationskanaler såsom nyhetsbrev, hemsida och sociala medier, för att nå stora och små företag såväl som andra intressenter. Du kommer att ha ett mycket nära samarbete med övriga medarbetare i sekretariatet.

Idag består sekretariatet av tre medarbetare, Executive Director, Operations and Network Manager samt Programme- and Event Manager. Communication Manager rapporterar till Philip Thormark, Executive Director. Sekretariatet kommer utgå från Göteborg, men kommer även att ha verksamhet och närvaro i Stockholm.

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Formulera mål och strategier för kommunikationen och säkerställa att målen uppnås
  • Ansvara för nyhetsbrev som månatligen skickas till nätverkets medlemmar
  • Driva projekt för att utveckla hemsidan
  • Utveckla målgruppsanpassat informations- och marknadsmaterial om UN Global Compact, det svenska nätverket och vad vi erbjuder
  • Ansvara för kommunikation i samband med event och digitala sändningar
  • Utveckla Global Compact Network Swedens strategi för sociala medier (fokus på LinkedIn) och driva kommunikation i dessa kanaler.

Vi söker dig som har erfarenhet av både strategiskt och operativt kommunikationsarbete. Du har ett mycket stort intresse för hållbarhet och framtidsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet från en kommersiell roll inom näringslivet. Vidare har du mycket goda kunskaper och stort intresse för sociala medier och digital kommunikation, samt erfarenhet av att arbeta med bl.a. nyhetsbrevstjänster samt verktyg som Photoshop eller InDesign.

Krav:

  • Minst tre års erfarenhet av kommunikation inom hållbarhet. Du ska ha kunskap om hållbarhetsområdet och den globala och lokala hållbarhetsagendan
  • Akademisk examen eller motsvarande kvalifikationer
  • Flytande i svenska och engelska, i tal och skrift

Som person är du självgående, prestigelös, resultatinriktad och har lätt för att bygga relationer. Du har förmågan att genom ditt arbete skapa engagerande kommunikation och delaktighet. Tillsammans skapar vi en lärande arbetsmiljö, där det finns möjlighet för dig att utvecklas och växa tillsammans med organisationen.

Placering: Placering för tjänsten är företrädesvis i Göteborg, men vi är även öppna för placering i andra orter.

Låter det intressant? Välkommen med din ansökan! Observera att sista ansökningsdatum är den 24 oktober. Ansöker gör du här www.searchandselection.se. Bifoga ditt CV och personliga brev. Notera att vi ej tar emot ansökningar via mail i och med GDPR. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Ambjörn Ingvaldson på ambjorn.ingvaldson@novare.se, 0761-62 36 89.

Event

10-11 November: Annual Nordic Global Compact Meeting 2021

For information in English, see further below.

Det årliga nordiska Global Compact-mötet äger i år rum i vackra Nuuk på Grönland 10-11 november 2021, och du kan fortfarande registrera dig – både fysiskt och digitalt!

Mötet är ett unikt tillfälle att träffa och nätverka med andra nordiska företag som är anslutna till UN Global Compact. Årets möte kommer att ta upp ämnen som utvecklingen inom cirkulär ekonomi, hur vi finansierar den gröna omställningen, hur vi når nettonollutsläpp, framtida krav på mänskliga rättigheter och mycket mer – allt i ett nordiskt sammanhang och med de Globala målen och de tio principerna som ankare. Det kommer också vara ett starkt fokus på att diskutera konsekvenserna av COP26 som äger rum samtidigt.

Mötet kommer att hållas på engelska.

Deltagande på plats eller online:
För dig som väljer att delta på plats i Nuuk ges en unik möjlighet att se hur Grönland redan påverkas kraftigt av klimatförändringarna samt hur det lokala näringslivet hanterar sociala och ekonomiska utmaningar. Om du är intresserad av att delta på plats, uppmuntrar vi till att läsa igenom FAQn som finns tillgänglig på anmälningssidan som innehåller information om covid-19, researrangemang etc.
Det går även att följa och delta i större delen av mötet online.

Deltagare: 
Mötet är gratis för alla medlemmar i de nordiska Global Compact-nätverken inklusive Grönland och Island (exkl. boende, resa och måltider).

Anmäl dig senast:
Delta online: 8 november, 2021 kl. 12.00 CET
Delta på plats: 29 oktober, 2021

För mer information, uppdaterat program och anmälan, klicka nedan!

Information in English:

10-11 November | online or in-person (Nuuk, Greenland)

Each year, all Global Compact networks in the Nordics convene around topics of high relevance for the business sector. This year, the annual Nordic meeting will cover a wide range of issues such as transitioning to a green and circular economy, financing a sustainable future, safeguarding our oceans, reaching net zero emissions, and much more – everything in a Nordic context. There will particularly be a strong focus on discussing the implications of COP26 which is taking place simultaneously.

While most of the meeting will be available online, it will also be possible to attend in-person in Nuuk, Greenland. For those interested in visiting in-person, we strongly encourage you to read through the full FAQ which lists important information related to Covid-19, travel arrangements etc.

The event is hosted by CSR Greenland and Global Compact Network Denmark.

Registration deadline:
Online: November 8, 2021 at 12.00 CET
In-person: October 29, 2021

Event

20-22 September: Uniting Business LIVE!

Uniting Business LIVE connects the high-level multi stakeholder dialogues of the Private Sector Forum, the grounded local knowledge and implementation strategies in the Global Impact Forum, and partnership and leadership examples of the SDG Business Forum, into one inclusive, impactful and innovative all access global event.

Over the course of the three days at the start of the high-level opening week of the next UN General Assembly session will bring together Heads of State and Government and leaders of business, corporate sustainability UN agencies and civil society organizations to take stock of the state of the world, address gaps in progress, drive business ambition on the SDGs and highlight cooperative and actionable solutions that are ready — today.

These themes will run throughout multi-stakeholder panels, live General Assembly presentations and CEO interventions, and will encourage a global cross-sector dialogue through interactive breakout-sessions and exposition booths. 

This event is open and free of charge for all employees of UN Global Compact participant companies.

Programme

Monday 20 September
  • Private Sector Forum: high-level dialogue between CEOs, Government leaders and UN agency heads.
Tuesday 21 September
  • Global Impact Forum: panel discussions and presentations hosted by Global Compact Local Networks.
  • Young SDG Innovators Summit: platform for young professionals to share experiences and learn from sustainability champions.
Wednesday 22 September:
  • SDG Business Forum 2021: multi-stakeholder dialogue on the role of the private sector in addressing the current economic landscape and co-creating solutions for a more sustainable future. Co-organized with ICC and UN DESA.

Learn more

Registration

Event

7 October: Crash-course – Task Force on Climate-related Financial…

Get ready for valuing and disclosing your climate-related risks and opportunities – join us in this crash-course about TCFD on 7 October!

Climate change poses significant risks to the environment and society, as highlighted in the recently published IPCC Sixth Assessment Report. Companies are increasingly being asked to demonstrate how they are mitigating and appropriately pricing these risks by disclosing climate-related financial information to the market. This type of reporting shifts climate change from just a sustainability issue to a financial issue that requires the integration of climate risk into governance and risk management processes.

The Task Force on Climate-related Financial Disclosures (TCFD) was set up in 2015 to deliver a set of recommendations for voluntary company financial disclosures of climate-related risks. The objectives of these recommendations is to elicit information that helps investors to assess how companies are managing future risks and to improve market pricing to prevent large shocks to the financial system.

This crash-course is an introduction to the key elements of the TCFD recommendations, including examples of good practice, and practical steps companies can take to improve their reporting.

Join us to learn:

  • Why should you value and disclose your climate related risks and opportunities?
  • How does your existing carbon/climate work tie into TCFD recommendations?
  • Four areas of TCFD disclosure and scenario analysis.
  • Top tips and advice on how to get started with TCFD reporting.
  • Best practice examples of disclosure in line with TCFD.

Event speakers:

  • Gemma Clements, Capacity Building and Engagement Manager, Climate Disclourse Standars Board (CDSB)
  • Luisa Robles, Senior Engagement Manager, CDP Europe
  • TBC

Target audience:

  • This event is for all companies (large and SMEs) who want to learn how to disclose on the financial implications of climate related risks and opportunities and get ready for the coming policy trends in that area.

Practical information:

Date & time: 7 October 2021, 09:00-11:30 CET
Online event: The crash-course will take place online. The link to the event will be sent one day in advance.
Participants: Registration is open and free of charge to all member organisations in the Global Networks Sweden, Denmark, Finland and Norway.
Registration: The last registration day is 6th October, 12:00 PM CET.
Contact: In case you have questions about the event, please get back to us on info@globalcompact.se

The crash course is a follow-up to the event “Hur näringslivet ska lyckas med klimatomställningen – en teoretisk och praktisk genomgång” that took place on 17th June. In case you missed it, you can see the event recording here (in Swedish).

This event is organised by Global Compact Network SwedenClimate Disclosure Standards Board (CDSB) and CDP in collaboration with Global Compact Networks in DenmarkFinland and Norway.

Nyheter

Trevlig sommar!

Vi på Global Compact Network Sweden vill önska en trevlig sommarsemester och tacka alla medlemmar för ert engagemang under våren!

Sekretariatet kommer att ha begränsad tillgänglighet mellan 5-30 juli och hålla stängt 31 juli till 8 augusti.

Trevlig sommar!