Nyheter och aktiviteter

Event

17 juni: Hur näringslivet ska lyckas med klimatomställningen –…

Intresset för klimatfrågan har aldrig varit större än idag men fortfarande krävs ett kollektivt ansvar för att vi skall uppnå de globala klimatmålen. I detta introduktionsevent inom temat klimat vill vi ge er en bra bild av varför vi ska satsa på klimatomställningsarbete samt vilka verktyg och ramverk som ni kan använda i ert klimatomställningsarbete.

Under detta webbsända event kommer vi tillsammans undersöka vad den nödvändiga klimatomställningen kommer att innebära samt hur företag kan gå tillväga rent praktiskt för att ställa om. Vi kommer börja med att belysa klimatfrågan ur ett politiskt perspektiv och vad det innebär och därefter reda ut teoretiska begrepp och deras betydelse. Slutligen kommer det delas praktiska tips från företag som redan är på god väg i sitt klimatomställningsarbete. 

Dessutom öppnar vi upp för frågor från er deltagare och vill gärna höra hur ni resonerar angående era utmaningar i klimatomställningen.

Moderator för eventet är Malin Ripa, hållbarhetschef på Axel Johnson International och inbjudna talare är:

  • Louise König, Manager Sustainability Business Development, Ramboll
  • Mats Landén, Senior Manager Corporate Partnerships, WWF
  • Anna Winde, Head of CSR, NA-KD
  • Filip Elland, Hållbarehetschef, Castellum

Eventet kommer bland annat att behandla:

  • Praktiska tips samt relevanta ramverk och verktyg som Science Based Targets, TCFD eller Exponential Roadmap Initiative som kan vara behjälpliga vid olika skeden i klimatomställningsarbetet.
  • Begrepp som används i sammanhanget av klimatomställning så som net-zero eller klimatneutralitet.
  • Klimatomställningens betydelse för det svenska näringslivet med fokus på det politiska sammanhanget.

Praktisk information

Tid: 17 juni 2021, kl 09.00-10.30
Webbevent: Eventet sker online. Länken till webbeventet skickas ut en vardag före seminariet.
Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden.
Registrering: Seminariet är gratis. Sista anmälningsdag är 16 juni kl. 12:00.
Kontakt: Har du frågor om seminariet är du välkommen att mejla till info@globalcompact.se
Anmälan: Anmälan är stängd.

Årsmöte

De viktigaste händelserna från årsmötet 2021

Den 6 maj 2021 höll Global Compact Network Sweden sitt digitala årsmöte där det deltog 52 röstande medlemmar. Efter årsmötet fick deltagarna lyssna på spännande föredrag av Henrik Henriksson och Aurore Belfrage. Läs mer om föredragen och vad som hände på årsmötet nedan!

Vid årsmötet valdes följande personer:

Val av styrelse

Årsmötet valde genom omval:

  • Emma Ihre, Mannheimer Swartling, till ordförande för en tid av 2 år.
  • Théo Jaekel, Ericsson, till ledamot för en tid av 2 år.
  • Malin Ripa, Axel Johnson International, till ledamot för en tid av 2 år.
  • Frida Koff, Hemfrid, till ledamot för en tid av 2 år
  • Kerstin Lindvall, Ica, till suppleant för en tid av 2 år.

På årsmötet 2020 valdes följande personer in i styrelsen på 2 år och har således 1 år kvar på sina mandatperioder:

  • Mia Edofsson, Akademiska Hus, ledamot
  • Gabriel Lundström, SEB, ledamot
  • Cecilia Chatterjee-Martinsen, Rädda Barnen, ledamot
  • Magnus Björsne, AZ BioVentureHub AB / AstraZeneca AB, ledamot
  • Mattias Svensson, Humlegården, suppleant

Revisorer

Årsmötet valde genom omval:

  • Marianne Förander, EY, till revisor för en tid av 1 år

Valberedning

Årsmötet valde genom omval:

  • Carina Silberg, Alecta, sammankallande, för en tid av 1 år
  • Annika Ramsköld, Vattenfall, för en tid av 1 år

Samt genom nyval:

  • Thomas Rebermark, Wateraid, för en tid av 1 år

Oförändrad medlemsavgift

Årsmötet beslutade att den lokala medlemsavgiften som fastställdes på årsmötet 2019 är oförändrad för kalenderåret 2021. Den lokala momsfria medlemsavgiften på 5 000 SEK gäller för Signatories med lägre omsättning än USD 50 000 000 men högre än 1 000 000 SEK samt svenska dotterföretag till icke-svenska juridiska personer som är med i United Nations Global Compact.

Protokollet från årsmötet finns här.

Inspirationsföredrag

Inspirationsdelen av årsmötet öppnades med ett föredrag av Henrik Henriksson, före detta VD för Scania och nuvarande VD för H2 Green Steel. Under sin tid som Scanias VD genomförde Henrik en stor omställning inom Scania med fokus på hållbarhet. Hans huvudsakliga råd för andra företag som vill lyckas med sitt hållbarhetsarbete är att börja från ledarskapsnivå och sedan bygga upp engagemang genom hela företaget. I idealfallet ska företagets hållbarhetsarbete inte sammanfattas i en separat strategi utan istället genomsyra allt som företaget gör. Med andra ord ställer hållbart företagande krav på en långsiktigt hållbar strategi, snarare än en hållbarhetsstrategi.

Ett initiativ som Henrik lyfte som effektivt för att integrera hållbarhet i verksamheten är arbetet med så kallade Science-based targets*, vilket i Scanias fall skapade en klar riktning för långsiktiga beslut inom bland annat investeringar, inköp och innovation. Därtill betonade Henrik vikten av att jobba sektorövergripande för att involvera värdekedjans olika aktörer som ett effektivt sätt för att kunna engagera beslutsfattare i hållbarhetsfrågorna.

Därefter pratade Aurore Belfrage om glappet som råder mellan vad vi gör, vad vi vill göra och vad vi borde göra med hänsyn till klimatomställningen. Enligt henne är tre huvudområden avgörande för huruvida vi kommer att lyckas med klimatomställningen. Det första handlar om att satsa på implementeringen av de tekniska lösningar som kommer att underlätta omställningen, vilka i stor utsträckning finns redan idag. Men för att dessa ska kunna bli ”det nya normala” så måste vi först våga implementera dem. För det andra finns ett stort utvecklingsbehov av lagar och regler. Bland annat måste lagen om offentlig upphandling förändras då den i praktiken innebär att endast beprövade och säkra lösningar kan köpas in, vilket försvårar för de nya teknologier som är viktiga utifrån ett hållbarhetsperspektiv. För det tredje måste vi tänka om vårt ledarskap. Klimatomställningen kan vara människans största utmaning och det saknas facit för hur den kan genomföras. För att lyckas måste vi våga ta risker och testa oss fram med nya lösningar för att sedan skala upp de som visar potential. Om vi först accepterar det faktum att klimatomställningen inte kan detaljplaneras, så kan vi därefter finna det mod som krävs för att anta utmaningen.

Inspelning

Du kan se inspelningen av föredragen här.

*Vill ni följa Henriks råd och börja arbeta med Science Based Targets – så kan ni anmäla er till vårt program Climate Ambition Accelerator här!

Nyheter

Anmälan är öppen till Climate Ambition Accelerator!

Climate Ambition Accelerator är ett är ett sexmånaders accelerator-program som syftar till att driva kraftfulla klimatåtgärder bland alla typer av företag, oavsett storlek, bransch eller region. Oavsett var ni befinner er på ert företags hållbarhetsresa så kommer detta accelerator-program att förse er med den kunskap som behövs för att sätta klimatmål enligt Science Based Targets (SBTs) och Parisavtalet.

Registrering är öppen t.o.m. 21 juni 2021. Antalet platser är begränsat.

Läs mer och anmäl dig här!

Event

19 maj: Hur kan innovativa affärslösningar hantera globala utmaningar…

Tillsammans med Axfoundation, House of Innovation, och Misum arrangerar Global Compact Network Sweden (GCNS) ett inspirerande webbinarium om innovation och hållbar affärsförändring genom digitalisering.

Forskning visar att kollaborativ innovation och digitalisering kan driva hållbar affärsutveckling framåt. Men att tillämpa dessa i praktiken kan ofta vara en utmaning i dagens snabbföränderliga affärsmiljö.

Webbinariet kommer bland annat belysa:

  • Hur innovativa affärslösningar som satelliter, AI, och digital integrering används idag för att driva både ökad hållbarhet och lönsamhet.
  • Vikten av interna samarbeten mellan hållbarhet och IT som en drivkraft för hållbara affärer.
  • Hur företag kan mäta nyttan från att hjälpa konsumenter att göra hållbara val.

Utöver GCNS styrelseledamot Frida Koff, Hemfrid kommer vi även att få lyssna till talare så som Stefan Gustafsson, Swedish Space Corporation, Ylva Bruzelius, Mat.se och Magnus Mähring, Stockholm School of Economics. 

Event

27 april: Introduktion till UN Global Compact och det…

Är du ny medlem i Global Compact Network Sweden eller kanske bara nyfiken på vad vi gör och vår koppling till UN Global Compact? Varmt välkommen till nästa webbsända introduktion den 27 april.

Vid detta tillfälle får du som medlem en introduktion till vår verksamhet med möjlighet att ställa frågor, diskutera med andra medlemsföretag samt dela dina förväntningar på medlemskapet.

På mötet kommer du få lära dig mer om:

  • Vilka är organisationerna UN Global Compact och Global Compact Network Sweden?
  • Vilka är UN Global Compacts tio principer och hur relaterar dessa till de Globala Målen?
  • Vilket värde får du som medlem och vilka är möjligheterna att engagera sig på både lokal och global nivå?
  • Vilka förväntningar finns det på ditt företag/organisation och hur fungerar COP-rapportering?

Mötet riktar sig framförallt till dig som är ny medlem i Global Compact Network Sweden, men passar även dig som arbetar för ett medlemsföretag men kanske inte tagit del av nätverkets aktiviteter tidigare. Om du har kollegor som du tror är intresserade av att lära sig mer om Global Compact, tipsa gärna dem att anmäla sig!

För att introducera verksamheten och svara på frågor deltar Philip Thormark, Executive Director och Magnus Mellgren, Operations and Network Manager på Global Compact Network Sweden.

Varmt välkommen!

Under webbinariets sista halvtimme kommer du få möjlighet att 
nätverka och samtala med andra medlemmar ur nätverket!
 

Praktisk information

Tid: Tisdag 27 april 2021, kl 09.00-10.30.
Webbevent: Eventet sker online. Länken till webbeventet skickas ut en vardag före seminariet.
Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden.
Registrering: Eventet är gratis. Sista anmälningsdag är 26 april kl 13.00.
Kontakt: Har du frågor om eventet är du välkommen att mejla till info@globalcompact.se.
OBS: Mötet är endast för medlemmar i Global Compact Network Sweden.

Årsmöte

Årsmöte 2021

Varmt välkommen till Global Compact Network Swedens årsmöte den 6 maj 2021, då vi summerar året samt blickar framåt. Delta och ta chansen att göra din röst hörd!

Efter att ordinarie årsmötespunkter har avhandlats så bjuder vi in till ett spännande inspirationsevent som inleds med ett samtal med Henrik Henriksson, VD för Scania, som kommer att prata om vikten av samarbete och ledarskap. I en värld med stora och komplexa utmaningar är hållbarhet inte längre något som företagsledare kan välja att engagera sig i – det är en förutsättning för att skapa långsiktig lönsamhet och ett ansvar för alla aktörer i samhället.

Därefter kommer Aurore Belfrage, Tech investerare och Partner på tankesmedjan SusTechable, att prata om de ”riktiga” utmaningarna idag samt om beslutsfattande. Förutsättningarna för beslutsfattande inom företag ser idag helt annorlunda ut vilket skapar både nya utmaningar och möjligheter för näringslivet.

Samtalen leds av Emma Ihre, ordförande Global Compact Network Sweden.

Henrik Henriksson
Vd, Scania

Aurore Belfrage
Tech investerare och Partner på tankesmedjan SusTechable

Emma Ihre
Ordförande, Global Compact Network Sweden och Head of Sustainability, Mannheimer Swartling

TID OCH FORMAT
Datum: 6 maj 2021
Tid: kl. 15.00 – ca 17.00 
Webb-event: Detta årsmöte kommer att ske digitalt via videokonferensplattformen Zoom. Länk för deltagande i mötet kommer att skickas ut separat till dig som är anmäld. Se vidare under Anmälan nedan.

HANDLINGAR
Dagordning samt handlingar till årsmötet kan laddas ned HÄR.

PROGRAM

  • 15:00 – ca 16:00 Årsmöte
  • ca 16:00 – ca 17:00 Inspirationsevent
  • ca 17:00 Avslut

ANMÄLAN
Detta möte genomförs som ett webbevent. För att få åtkomst till möteslänken behöver du anmäla dig före stämman via länken nedan. Senast en vardag före mötet kommer en inbjudan med länk skickas ut till dig som är anmäld. 

Vid årsmötet har varje medlem (svensk juridisk person som är medlem i UN Global Compact) en röst och rösträtten utövas genom ombud som utsetts av medlemmen. Samtliga medlemsrepresentanter äger rätt att delta på årsmötet.

Event

23 mars: Introduktion till EU:s kommande lagkrav om Human…

Just nu utformas en ny EU-lag som kommer kräva att företag genomför en Human rights due diligence inom ramen för sitt arbete med att respektera mänskliga rättigheter. Lagkravet väntas beröra alla företag och dessutom innehålla sanktioner för den som inte uppfyller de nya kraven.

Detta webbsända event kommer att ge en introduktion till EU:s kommande lagkrav om due diligence av mänskliga rättigheter samt beskriva hur företag rent praktiskt kan arbeta med att respektera mänskliga rättigheter utifrån existerande ramverk.

Dessutom kommer en interaktiv del att ingå där du som åhörare får möjlighet att diskutera utmaningarna i arbetet med mänskliga rättigheter och vad kommande lagkrav väntas innebära för din verksamhet. Genom detta hoppas vi skapa insikter kring vilken typ av stöd från UN Global Compact eller beslutsfattare som efterfrågas av våra medlemmar inom området.

Moderator för eventet är Théo Jaekel, Corporate Responsibility Expert på Ericsson och inbjudna talare är:

  • Sandra Atler, Director of Enact Human Rights and Business Practice Group, Enact.
  • Måns Molander, Nordic Director, Human Rights Watch.
  • Cecilia Ekholm, Sveriges ambassadör för hållbart företagande, UD.

Eventet kommer bland annat att behandla:

  • Vilka krav och sanktioner väntas ingå i EU-kommissionens kommande lagkrav på due diligence inom mänskliga rättigheter?
  • Vad väntas lagkravet innebära för företagens arbete med mänskliga rättigheter?
  • Hur kan företagen rusta sig för kommande lagändringar?
  • Vilka är nycklarna för ett framgångsrikt arbete med att respektera mänskliga rättigheter?
  • Diskussion: Vilket stöd hade hjälpt ert arbete med att respektera mänskliga rättigheter?

Målgrupp för eventet

Eventet riktar sig till den som vill få en introduktion till EU:s kommande lagkrav om Human rights due diligence, samt till den som vill bygga grundläggande kunskaper kring hur företag rent praktiskt kan arbeta med att respektera mänskliga rättigheter.
Eventet lämpar sig för såväl stora som små företag då EU:s lagkrav väntas beröra samtliga företag.
Det är heller inte nödvändigt att ha hållbarhet som huvudarbetsuppgift, så bjud gärna in kollegor som berörs av ert arbete med mänskliga rättigheter.

Praktisk information

Tid: 23 mars 2021, kl. 09.00-10.30.
Webbevent: Eventet sker online. Länken till webbeventet skickas ut en vardag före seminariet.
Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden.
Registrering: Seminariet är gratis. Sista anmälningsdag är 21 mars.
Kontakt: Har du frågor om seminariet är du välkommen att mejla till info@globalcompact.se

Nyheter

UN Global Compacts strategi för 2021-2023

UN Global Compact har tagit fram en ny strategi med ambitionen att: “accelerate and scale the global collective impact of business by upholding the Ten Principles and delivering the SDGs through accountable companies and ecosystems that enable change.

För att lyckas göra skillnad på global nivå kommer UN Global Compact fokusera sina insatser inom två breda områden: 
Det första är genom ”accountable companies“, vilket är företag som är dedikerade att främja de tio principerna i sin verksamhet och bidra till de Globala Målen (SDGerna). Förutom att stärka samarbetet med deltagande företag, ämnar UN Global Compact även höja förväntningarna på deltagandet där företagen ska kunna visa på tydliga framsteg i sitt arbete med principerna och de globala målen. Bl.a. kommer en uppdaterad CoP (Communication on Progress) lanseras som ska göra det möjligt att följa företagens framsteg gentemot de tio principerna och SDGerna samt mäta effekten av det kollektiva arbetet från deltagande företag. Det andra är genom att stärka ekosystemen som företagen verkar i för skapa gynnsamma förutsättningar och spelregler för hållbart företagande både globalt och nationellt.

Nu är det dags att skala upp det globala näringslivets bidrag till Agenda 2030 och genomförandet av Parisavtalet. Det är det övergripande målet för Global Compacts strategiska plan för 2021 till 2023.” säger FN: s generalsekreterare och Global Compact styrelseordförande António Guterres vid lanseringen av den nya strategin.

Ett starkt engagemang från näringslivet är en förutsättning för ett framgångsrikt arbete med de Globala Målen och Parisavtalet. Målet med den nya strategin är därför att, över tid, öka förväntningarna på hur företagen integrerar de tio principerna i sin verksamhet. Principerna utgör grunden för allt hållbart företagande och fungerar som möjliggöraren för att effektivt bidra till de Globala målen och Parisavtalet.

Strategin innebär framförallt fem huvudsakliga strategiska skiften där UN Global Compact kommer att:

  1. Sträva efter att ha ansvarsfulla företag och förflytta dessa snabbare och längre i sitt hållbarhetsarbete än företag som inte är deltagare i UN Global Compact. På aggregerad nivå ska deltagare kunna uppvisa större efterlevnad av de tio principerna och konkreta bidrag gentemot de Globala Målen.
  2. Uppnå en balanserad tillväxt mellan lokala och regionala nätverk där lokala nätverk kommer att stärkas men där även nya nätverk för att skapa ökad global närvaro blir viktigt.
  3. Möjliggöra mätbar påverkan inom prioriterade ämnesområden. Med de 10 principerna som grund så kommer framförallt fem ämnesområden för hållbar utveckling prioriteras: SDG 5 (Gender Equality), SDG 8 (Decent Work and Economic Growth), SDG 13 (Climate Action), SDG 16 (Peace, Justice and Strong Institutions) och SDG 17 (Partnerships). Prioriteringar inom lokala nätverk anpassas dock enligt den unika kontext som råder inom respektive land eller region.
  4. Frigöra den kollektiva kraften bland små och medelstora företag då dessa representerar majoriteten av världens företag och arbetsgivare. Global Compact kommer således lansera anpassade program för att accelerera hållbarhetsarbetet bland dessa företag.
  5. Stärka samarbetet på global och nationell nivå med olika FN-organ och FN:s medlemsländer. Detta i syfte med att nyttja den kollektiva styrka som finns inom FN-systemet för att driva näringslivets hållbarhetsagenda framåt på global nivå.

UN Global Compact kommer följa upp strategin genom att tydligare mäta deltagande företags åtaganden och åtgärder inom olika områden, såsom mänskliga rättigheter och arbetsrätt, jämställdhet och antikorruption, Parisavtalet och de Globala målen.

En uppdaterad CoP kommer att lanseras som en viktig del i strategin. Med denna kommer deltagande företag kunna rapportera och mäta sina framsteg gentemot de tio principerna och SDGerna samt kommunicera dessa publikt. Därtill kommer den erbjuda relevanta resurser för att stödja företagen utifrån vart de befinner sig i sina framsteg. En annan viktig förändring är att den nya CoPen kommer medföra krav på demonstrerbara framsteg hos deltagande företag. Att uppfylla kraven kommer att bli en förutsättning för att fortsatt få delta inom UN Global Compact. Mer information om den nya CoP:en kommer att följa framöver.

Läs mer och ladda ner den fullständiga strategin här.

Nyheter

Philip Thormark ny Executive Director för Global Compact Network…

Philip Thormark, tidigare Head of Operations för Global Compact Network Sweden, blir ny Executive Director för det svenska nätverket. I rollen som ED kommer Philip att fortsätta etablera nätverket och arbeta för ett mer konkurrenskraftigt och hållbart näringsliv.

− Det känns oerhört roligt att få förtroendet att leda det svenska nätverket framåt. Hållbarhetsfrågorna står högt på agendan för många svenska företag och är viktigare än någonsin, och med fler än 400 företag och organisationer som medlemmar är vi ett unikt nätverk med stor potential att göra skillnad, säger Philip Thormark.

Philip har en bakgrund som civilingenjör och gedigen erfarenhet av affärsdrivet hållbarhetsarbete inom både privat och offentlig sektor genom sin tidigare roll som hållbarhetskonsult på AFRY. Där fick han bland annat stor erfarenhet av att driva hållbarhetsnätverk och öka kunskapsutbytet och skapa synergier mellan företag och branscher.

− Philip kommer att vara en stor tillgång för nätverkets medlemmar genom sin gedigna erfarenhet inom hållbarhetsfrågor. Hans uppdrag blir att öka medlemsvärdet och fortsätta accelerera arbetet mot FN:s hållbarhetsmål, säger Emma Ihre styrelseordförande.

Philip tillträdde rollen som Executive Director den 1 februari.

Du hittar Philips kontaktuppgifter här.

Fakta UN Global Compact och Global Compact Network Sweden:

UN Global Compact är idag världens största hållbarhetsinitiativ för det privata näringslivet. Det svenska nätverket startades i mars 2018 med syftet att skapa ett större lokalt engagemang för ansvarsfullt företagande och hjälpa de svenska medlemmarna att stärka och växla upp sitt hållbarhetsarbete med UN Global Compacts 10 grundläggande principer om mänskliga rättigheter, arbetsrätt, miljö och antikorruption samt de 17 hållbarhetsmålen.  Nätverket är en plattform för företag och organisationer som vill hitta nya samarbetsmöjligheter och utbyta erfarenheter för att skapa ett mer långsiktigt och hållbart näringsliv.

Årsmöte

Valberedningens arbete och nomineringsprocess för styrelsen

Hej medlem eller blivande medlem,

Valberedningen har vid det här laget arbetat mer eller mindre aktivt sedan augusti 2020 inför stämman 2021. Vi vill dela med oss av vårt uppdrag och hur vi arbetat hittills.

Bakgrund och uppdrag

I stadgarna framgår att föreningen ska ”stödja framdrift för United Nations Global Compacts tio principer kring mänskliga rättigheter, arbetsrättsliga frågor, miljö och anti-korruption, och förankra initiativet i olika nationella och kulturella sammanhang. Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att ge medlemmarna möjlighet till erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling inom områden som utgör eller anknyter till United Nations Global Compacts principer.”

Baserat på en medlemsenkät som genomfördes 2018 har det svenska nätverket i sin arbetsplan fokuserat på följande:

  • trender och analys av olika frågor som är relevanta för medlemmarna;
  • konkret rådgivning och diskussioner för praktiskt arbete med Global Compacts principer;
  • inventering av frågor där medlemsföretagen efterfrågar gemensamma lösningar;
  • skapa arbetsgrupper kring United Nations Sustainable Development Goals;
  • engagera företags- och koncernledningar för att nyttja deras insikter och erfarenheter;
  • hantera frågor som är relevanta för investerare; samt
  • samarbete med olika myndigheter för att skapa synergier.

Mot bakgrund av det – och med målet att skapa mervärde för den samlade medlemskretsen – har valberedningen konstaterat att det krävs en styrelse där varje ledamot bidrar aktivt och konstruktivt, och med olika perspektiv som främjar en spänstig dialog i styrelsen. Måttstocken har i princip varit densamma som inför stämman 2020, nämligen en engagerad styrelse med stort, aktuellt och relevant kunnande samt breda och väl fungerande nätverk. I valberedningen har vi haft detta i åtanke när vi utvärderat ledamöternas och suppleanternas insatser, bakgrund, kompetensområden etc.

I och med att kansliet bemannats och tagit över mer av det operativa arbetet har GCNS styrelse successivt antagit en mer traditionellt strategisk roll. Tillsammans har de börjat verkställa de strategiska visionerna och besluten.

GCNS:s stadgar föreskriver att styrelsen ska bestå av ordförande samt minst 6 och högst 10 övriga ledamöter jämte 2 suppleanter. Vid årsmötet väljs ordförande och övriga ledamöter samt suppleanter för en mandatperiod på högst 2 år. Enligt tidigare beslut väljs halva antalet av styrelsens ledamöter en gång per år för en period av två år, för att säkra förutsättningar för en rimlig balans mellan förnyelse och kontinuitet. Den som har verkat i styrelsen i egenskap av ordförande, övrig styrelseledamot eller suppleant får tjänstgöra i styrelsen högst 6 år i följd.

Styrelsen idag

GCNS har idag en mycket kompetent styrelse med brett kunnande och god erfarenhet av Global Compacts 10 principer. Styrelsen är till antalet tillräckligt många för uppgiften och utgör också ett rimligt representativt urval av GCNS:s medlemmar.

Vid stämman 2020 nominerades och valdes tre nya ledamöter, med komplementär kunskap och erfarenhet in till styrelsen, varav en som suppleant.

Mot bakgrund av dels bytet av Executive Director under 2020, och dels pandemin som sedan våren 2020 begränsat möjligheten till fysiska möten i styrelsen och mellan styrelse och kansli, har valberedningen inför stämman 2021 kommit till bedömningen att det finns ett behov av att nuvarande styrelse får fortsätta under förhoppningsvis mer normala förhållanden fram till stämman 2022. Valberedningen kommer således inte att föreslå några nya kandidater för inval 2021.

Vårt arbete har inför stämman 2021 alltmer inriktat sig på att säkerställa att samarbetet inom styrelsen fungerar bra och med rätt dynamik, liksom att samarbetet mellan styrelse och kansli fungerar väl.

Utvärdering och tankar om framtiden

Valberedningen har genomfört en enkätundersökning bland styrelseledamöterna samt hållit uppföljande intervjuer med utvalda ledamöter för att undersöka och fånga upp tankar om styrelsens arbete och behov av utveckling. Valberedningen har även deltagit vid ett av styrelsens möten. Det var också så vi kunde utvärdera dynamiken och samarbetet i styrelsen, samt interaktionen med kansliet.

Att behålla nivån på styrelsen är viktigt i våra externa relationer. Vi måste sträva efter att ha erkänd expertkunskap inom de fyra huvudområdena för Global Compacts tio principer.

Styrelsens sammansättning, vilka det är som arbetar i styrelsen och vilken erfarenhet och kunskap de har tjänar även som kvalitetsstämpel på hela GCNS och påverkar därför också i förlängningen vår legitimitet och trovärdighet. Med det sagt ser vi att det fortfarande finns en större representation av stora bolag snarare än mindre och medelstora bolag trots att dessa bolag sannolikt finner ett stort värde av att delta, och det är detta segment som kan förväntas stå för viktig medlemstillströmning.

Vill du bli mer aktivt engagerad?

Vi tar gärna emot nomineringar trots att vi inte avser att nominera några nya kandidater till styrelsen 2021. Att fortsatt bygga upp en grupp kandidater med rätt kompetens säkerställer en kontinuerlig succession på hög kvalitativ nivå.

Du blir då ombedd att besvara ett antal frågor i en kortare version av styrelseenkäten som du kan skicka in till kansliet. Du hittar enkäten via länken nedan.

Vi tar med dessa intresseanmälningar i vårt fortsatta arbete. Vi uppmuntrar dig att tala om för oss i vilken egenskap du eller den person i din organisation du nominerar vill vara aktiv.

Vi tar emot nomineringar fram till den 2 april.

Valberedningen i GCNS//

Carina Silberg, Alecta
Annika Ramsköld, Vattenfall
Thomas Lagerqvist, MSA