FN:s konferens om biologisk mångfald (COP16) blev till viss del en besvikelse, kantad av avbrutna förhandlingar och kvarstående tvistefrågor. Men konferensen bjöd också på ljusglimtar. Det blir alltmer tydligt att miljöfrågans betydelse växer hos svenska bolag, och att många bolag är beredda att visa vägen för att bevara och främja den biologiska mångfalden.
Huvudfokuset för FN-mötet i Cali (Colombia) var att ta beslut om hur vi nu ska implementera det globala ramverket för biologisk mångfald som världens länder enades om för två år sedan. Konferensen resulterade i både fram- och motgångar. Länderna enades bland annat i beslut som stärker urfolkens inflytande i förhandlingar om biologisk mångfald. Däremot kom förhandlingsdelegationerna inte överens i flera andra viktiga och svåra frågor, så som hur genomförandet av det globala ramverket ska finansieras, övervakas och hur framsteg ska rapporteras. Dessa avgörande frågor skjuts nu upp och i värsta fall kan beslut dröja ända till nästa COP som äger rum i Armenien år 2026.
– Det är tydligt att näringslivet visar vägen i arbetet för att bevara och främja den biologiska mångfalden.
Men trots utmaningar i de officiella förhandlingarna var COP16 historiskt med rekordmånga företag och civilsamhällesorganisationer på plats i Colombia. Albert Askeljung, programansvarig på UN Global Compact Network Sweden har följt konferensen och framhäver näringslivets roll på COP16 och i arbetet med biologisk mångfald:
– Det är tydligt att näringslivet visar vägen i arbetet för att bevara och främja den biologiska mångfalden. Allt fler företag har förstått riskerna med att inte ta itu med sin påverkan på och beroende av naturen, men även möjligheterna i den omställning som krävs för att bidra till en naturpositiv framtid, säger han.
Några av höjdpunkterna från mötet:
- Över 3 000 företag deltog på COP16 – en betydande ökning från 1 000 företag vid COP15 för två år sedan.
- Taskforce for Nature-related Financial Disclosures (TNFD) meddelande att över 500 företag och finansiella institutioner har börjat rapportera sina naturrelaterade områden i enlighet med TNFD:s rekommendationer.
- Läkemedelsföretaget GSK, byggmaterialsföretaget Holcim och lyxvarumärket Kering är först ut att sätta vetenskapligt baserade mål för naturen i enlighet med Science Based Targets Network (SBTN).
Albert fortsätter:
– Under 2025 kommer vi vara med och lansera flera medlemserbjudanden kopplat till biologisk mångfald. Bland annat kommer vi i vår släppa en guide för företag som vill påbörja sitt arbete med biologisk mångfald.
Trots att COP16 inte löste alla avgörande frågor visar mötet att arbetet för biologisk mångfald växer i betydelse, både hos stater och inom näringslivet. Det ökade engagemanget från företag signalerar att natur- och miljöfrågor blir allt viktigare delar av företagens långsiktiga planer för att möta affärsrisker och tuffare regler för att skydda naturen.