Förnybar energi, hållbara inköp och cirkulär ekonomi. Under Jesper Brodins ledning har Ingka Group (Ikea) tagit stora steg inom hållbarhet. Som vice styrelseordförande för UN Global Compact delar Brodin nu sina tankar om ledarskap i intervjuserien CEO Agenda. Han lyfter bland annat fram humor och optimism som viktiga verktyg för att driva hållbart företagande.
Efterlysning: Höjda politiska ambitioner
UNGC Sveriges rapport ”Höj ambitionen!” visar att kortsiktighet och otydlig politisk styrning är det största hindret för företagens omställning till hållbart företagande. Detta är något som även Brodin understryker. Han menar att den största och viktigaste utmaningen just nu är relationen mellan företagsledare och regeringar.
– Det finns en uppfattning om att företag och ledare som jag inte är villiga att investera eller ställa om. Men det stämmer inte. Vi är redo, med tydliga krav och idéer om hur vi kan få det att hända. Vi har pengar att investera, men ju närmare vi kommer målen för 2030, desto tydligare blir det att vi behöver politiska förändringar för att kunna satsa på hållbara lösningar.
Att våga slänga sig ut i det okända
Många företagsledare föredrar att ha välgrundade planer innan de sätter sina affärsmål. Brodin menar dock att dagens utmaningar kräver ett nytt sätt att tänka, särskilt när det gäller klimatmål och Agenda 2030. Det är inte företagen som sätter agendan, utan forskningen.
– Vi måste våga ta steget och förplikta oss till Parisavtalet, även utan att ha alla svar. Vi genomgår en omställning, och vissa lösningar kommer vi att hitta längs vägen, säger Brodin.
Brodin lyfter också fram humor och optimism som avgörande för att inspirera och leda vägen mot en mer hållbar framtid. Trots de stora utmaningarna ser han möjligheter och finner motivation i att vara en del av förändringen.
– Det är fascinerande att vara med och förändra det ekonomiska systemet, något som vi inte har skett på över 200 år, säger han.
Hållbarhet handlar om att ställa om eller bli omsprungen
För Ikea är hållbarhet en konkurrensfråga. Under Brodins ledning har företaget satsat på förnybar energi och sett tydliga resultat.
– Vi har lyckats minska Ikeas absoluta koldioxidutsläpp inom Scope 3 med 24 procent, vilket visar att vi är på rätt väg för att nå målet på minus 50 procent till 2030.
Men det handlar inte bara om att göra rätt för klimatet, det är också bra för affärerna.
– Vi har samtidigt ökat vår omsättning med 31 procent. Hållbarhet behöver inte innebära uppoffringar eller kostnader. Genom att vara resurssmarta och klimatsmarta har vi också blivit mer kostnadseffektiva och stärkt vårt varumärke, förklarar Brodin.
Han förutspår att vi under de kommande 10 till 15 åren kommer att se två typer av företag: de som lyckas med omställningen och de som lämnas kvar.
– Om du som vd inte är med på tåget idag, så är det beklagligt. Avståndet till dem som redan är ombord ökar. De kanske inte är perfekta än, men de gör framsteg – från ESG-rapportering till verkliga förändringar i affärsmodeller.
Se hela intervjun här: