Det pratas mycket om ”hållbarhetsarbete”, men vad betyder det egentligen i praktiken? För svenska företag är svaret: allt och lite till. Från att jaga koldioxidreducering i varje hörn av verksamheten till att brottas med EU-regler som blir alltmer krävande. Här är de fem stora hållbarhetsutmaningarna som svenska bolag brottas med just nu – och hur de kan lösas.
1. Klimatmålen – från löften till leverans
Sveriges mål att bli klimatneutralt till 2045 låter vackert, men det innebär tuffa krav på företag. Det handlar om bra mycket mer än att sluta med plastmuggar och byta till elbilar – många bolag har åtagit sig att halvera utsläppen längs hela värdekedjan. För att lyckas med det behöver man titta djupt in i sina leverantörskedjor och gräva fram dolda utsläpp. Dessa såkallade scope 3-utsläpp är ett begrepp som säkert får flera hållbarhetschefer att vakna mitt i natten, svettiga och med andan i halsen. Att försöka mäta de här utsläppen, som spretar över leverantörskedjor och kunders användning, kan i vissa fall vara som att försöka fånga dimma med bara händerna.
”Scope 3-utsläpp får säkert flera hållbarhetschefer att vakna mitt i natten, svettiga och med andan i halsen.”
2. Cirkulär ekonomi – lösning eller buzzword?
Att gå från slit-och-släng till cirkularitet är lätt att prata om, men svårt att göra. Företagen kämpar med att skapa produkter som kan återanvändas eller återvinnas – och få kunder att haka på tåget. En del svenska företag har varit pigga och idag finns till exempel flera såkallade delnings- och uthyrningstjänster som gör att man slipper köpa den där prylen du bara ska använda en gång. Uthyrning och att dela på saker i all ära, men frågan är om det verkligen räcker för att kallas cirkulärt? I mitt huvud betyder cirkulärt att man återanvänder beståndsdelarna i en produkt för att tillverka en ny, inte att produkten bara används av fler personer innan den hamnar på soptippen – det är bara en förlängning av den linjära ekonomin. Att lyckas med verklig cirkularitet är mer komplicerat än att hyra ut en röjsåg. Här behövs mer innovation hos företagen, och säkert en del kundutbildning.
3. Leverantörskedjan – alla vill veta var du köpt din tröja
Kan du spåra dina bomullströjor tillbaka till odlaren? Kan du svara en kund som undrar varifrån möbelskruvarna kommer? Det är ungefär där ribban ligger för svenska företag idag, och många kämpar för att nå upp. Det handlar inte bara om miljön utan också om att säkerställa att arbetsvillkoren är schyssta – något som är lättare sagt än gjort i komplexa globala kedjor. För vissa är lösningen att jobba tätare med sina leverantörer, medan andra helt enkelt försöker hitta nya som redan har koll. Men hur vet man att uppgifterna stämmer? Här krävs inte bara bättre system och rutiner, utan också en stor dos tålamod.
”För vissa företag känns det säkert som om man drunknar i excelark.”
4. Social hållbarhet – mer än fluffiga ord
Alla pratar om mångfald, inkludering och social rättvisa, och visst ser det snyggt ut i hållbarhetsrapporterna. Men hur går det med verkligheten? Svenska företag kämpar med att omvandla fina ord till konkret handling. Mångfaldsstrategier och schyssta arbetsvillkor är en sak – att verkligen bidra till samhällets utveckling är en helt annan. Vissa företag har gjort insatser, som att satsa på lokalsamhällen eller inkludera fler i arbetskraften, men hur många vågar ta itu med de verkligt svåra frågorna? Och är det alltid lönsamt? Kanske inte. Men social hållbarhet handlar inte om snabba vinster, utan om långsiktigt ansvar. Här krävs mod, strategi och ett genuint engagemang – inte bara fluffiga pressmeddelanden.
5. Hållbarhetslagar – byråkratens revansch
Om det är något som kan få hållbarhetschefer att kallsvettas just nu är det EU:s nya hållbarhetskrav, som CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). Det räcker inte längre att skriva en tjusig hållbarhetsrapport – nu krävs en redovisning så detaljerad att det känns som varje gram koldioxid och varje åtgärd måste dokumenteras. För vissa företag känns det säkert som om man drunknar i excelark och dokumentation. Det är en tuff omställning, men de som klarar att navigera genom regelverket kan inte bara sova bättre om natten – de kommer också ha en ökad konkurrenskraft i en allt mer hållbarhetskrävande värld.
Vilka är möjligheterna?
Utmaningarna är stora, men de företag som lyckas kommer inte bara att överleva – de kommer att leda. Om du är en av de där hållbarhetscheferna som vaknar svettig på natten, eller kanske en VD som brottas med hur du ska skapa affärsnytta av ditt företags hållbarhetsarbete – hör av dig till oss. Genom oss kommer du i kontakt med Sveriges största nätverk av andra företag som har exakt samma utmaningar som ditt. Genom samarbete och utbildning kan vi hjälpa dig över tröskeln och hitta lösningar.
Hoppas vi hörs!