UN Global Compact Network Sweden arrangerade tillsammans med medlemsföretaget Mannheimer Swartling en middag i anslutning till Almedalen 2019. Syftet var att ge några röster från näringslivet möjlighet att ge sin syn på regeringens pågående arbete. Regeringens CSR-ambassadör Jakob Keifer berättade att regeringen under hösten kommer att lansera en uppdaterad exportstrategi och att de även parallellt med detta kommer presentera en stärkt plattform för hållbart företagande. Förutom Jakob Kiefer deltog representanter från SEB, Scania, SSAB, Ericsson, Norrsken, Nordic Capital, Alecta, Svenska kyrkan och Telia Company.
Middag i Almedalen
Global Compact Network Sweden arrangerade tillsammans med medlemsföretaget Mannheimer Swartling en middag i anslutning till Almedalen 2019.
Senaste nyheter
Snapshots från Nordic Meeting 2025
Två dagar. Fem nordiska länder. Över 140 företag. Ett gemensamt mål: en grön omställning som funkar för alla. Nordic Meeting 2025 i Helsingfors är nu avslutat. Den sjätte upplagan av mötet satte fokus på att klimatkrisen inte drabbar alla lika. Se snapshots från Nordic Meeting här!
140 nordiska företag samlas i Helsingfors för Nordic Meeting 2025
Den 2–3 juni samlas nästan 200 representanter från näringslivet i Helsingfors när de nordiska nätverken inom UN Global Compact bjuder in till Nordic Meeting 2025.
Stå upp för barns rättigheter i EUs Omnibusprocess för en enklare och mer verkningsfull hållbarhetslagstiftning
UNICEF Sverige, Rädda Barnen och UNGC Sverige vill uppmana regeringen att säkra barns rättigheter i förhandlingar om EU-kommissionens Omnibus-paket gällande direktivet om företags hållbarhetsrapportering (CSRD) respektive direktivet om tillbörlig aktsamhet (CSDDD).
- Albert Askeljung Andrée
”Företagen riskerar sin egen framtid – dags att prioritera biologisk mångfald”
Med tanke på att biologisk mångfald utgör grunden för ekonomin är näringslivets engagemang förvånansvärt lågt. På Biologiska mångfaldens dag kommer här 4 steg som kan hjälpa företag gå från ord till handling i frågan, skriver Albert Askeljung Andrée, programansvarig för miljö och klimat på UNGC Sverige.
PRESSMEDDELANDE: Varannan misstror svensk hållbarhetsreklam
Varannan svensk, 50 procent, har litet förtroende för svenska företags påståenden om hållbarhetsprofilen på deras varor och tjänster. Det visar en ny undersökning som Verian genomfört på uppdrag av UNGC Sverige, FN:s hållbarhetsnätverk för företag.
- Peter Pierrou
”Hög tid att se över hållbarhetsbudskapen”
Varannan litar inte på de svenska företagens gröna löften, visar vår nya undersökning. Nu måste företagen skärpa sin hållbarhetskommunikation, inte minst för att möta kommande EU-regler. Det skriver Peter Pierrou, kommunikationschef för UNGC Sverige.
- Philip Thormark
Näringslivet lobbar för klimatet, inte mot det
En ny trend växer fram: företag vill ha fler hållbarhetsregler, inte färre. Och man är dessutom beredd att ta till politisk påverkan, så kallad positiv lobbying, för att få sin vilja fram. Träder vi in i en tid då näringslivet krokar arm med miljörörelsen, kostym jämte lusekofta?
- Philip Thormark
När politiken svajar: Det våras för frivilligheten!
I en tid då EU-kommissionen säger sig vilja stärka Europas konkurrenskraft genom att urvattna centrala hållbarhetskrav, ställs företag inför en kritisk fråga: Ska de vända med varje politisk kastvind eller stå fast vid sin kurs?
EU:s nya hållbarhetskrav: Vägen framåt eller en administrativ djungel?
Regelverk som CSRD och CSDDD har inte bara satt EU:s avdelning för nya akronymer på prov. De innebär också skärpta krav och en omfattande omställning för företag i alla branscher. Efter år av förberedelser flaggar nu EU-kommissionen i elfte timmen för eventuella förenklingar av regelverken. Vi har frågat tre personer som är direkt berörda: hiss eller diss?
Video: Hållbarhetsåret 2025
Vad händer med klimatet och politiken? Och vilka globala händelser kommer påverka dig i din yrkesroll? Följ med när vi går igenom världshändelserna du behöver känna till under 2025.