Varannan misstror svensk hållbarhets­reklam

Varannan svensk, 50 procent, har litet förtroende för svenska företags påståenden om hållbarhetsprofilen på deras varor och tjänster. Det visar en ny undersökning som Verian genomfört på uppdrag av UNGC Sverige.

Stort eller litet förtroende


Fråga: Hur stort eller litet förtroende har du för svenska företag när det gäller påståenden som handlar om deras hållbarhetsprofil?

Förtroende per bransch

Fråga: Hur stort eller litet förtroende har du för svenska företag när det gäller den sortens påståenden för följande typer av produkter?

”Det borde vara en väckarklocka…

…att varannan konsument ger underbetyg till företagens påståenden om miljö, klimat och mänskliga rättigheter. För att svenska företag ska kunna leda omställningen till ett hållbart samhälle är det viktigt att konsumenterna kan lita på deras hållbarhetsarbete.”

Peter Pierrou
Kommunikationschef på UNGC Sverige

Så viktigt är hållbarhet

Fråga: Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att produkter och tjänster lever upp till höga krav när det gäller hållbarhet, exempelvis när det gäller miljö, klimat eller mänskliga rättigheter?

Grund för köp

Fråga: Generellt, hur ofta eller sällan väljer du produkter eller tjänster på grund av deras hållbarhetsprofil, exempelvis när det gäller miljö, klimat eller mänskliga rättigheter?

Så gjordes undersökningen

Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av UNGC Sverige under perioden 25–28 februari 2025.

Den omfattar svar från 1 052 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 18–84 år, som intervjuades via Verians webbpanel. Undersökningen är representativ för den internetanvändande allmänheten i Sverige.

Om UNGC Sverige

UNGC är Sveriges största hållbarhetsnätverk för företag, med uppgiften att stötta svenska företag att accelerera sitt hållbarhetsarbete.

Vi är den naturliga mötesplatsen för utbyte och stöd kring strategiskt hållbarhetsarbete. Genom kopplingen till FN och samarbeten med andra globala aktörer utgör vi en brygga mellan Sverige och världen. Vi tillhandahåller utbildningar, praktiska verktyg och ett unikt nätverk som bidrar till att våra medlemmars hållbarhetsarbete blir heltäckande, trovärdigt och relevant.