{{post.title}}
{{post.excerpt}}
Varannan svensk, 50 procent, har litet förtroende för svenska företags påståenden om hållbarhetsprofilen på deras varor och tjänster. Det visar en ny undersökning som Verian genomfört på uppdrag av UNGC Sverige.
Fråga: Hur stort eller litet förtroende har du för svenska företag när det gäller påståenden som handlar om deras hållbarhetsprofil?
Fråga: Hur stort eller litet förtroende har du för svenska företag när det gäller den sortens påståenden för följande typer av produkter?
Peter Pierrou
Kommunikationschef på UNGC Sverige
Fråga: Hur viktigt eller oviktigt är det för dig att produkter och tjänster lever upp till höga krav när det gäller hållbarhet, exempelvis när det gäller miljö, klimat eller mänskliga rättigheter?
Fråga: Generellt, hur ofta eller sällan väljer du produkter eller tjänster på grund av deras hållbarhetsprofil, exempelvis när det gäller miljö, klimat eller mänskliga rättigheter?
Undersökningen genomfördes av Verian på uppdrag av UNGC Sverige under perioden 25–28 februari 2025.
Den omfattar svar från 1 052 slumpmässigt utvalda svenskar i åldern 18–84 år, som intervjuades via Verians webbpanel. Undersökningen är representativ för den internetanvändande allmänheten i Sverige.
UNGC är Sveriges största hållbarhetsnätverk för företag, med uppgiften att stötta svenska företag att accelerera sitt hållbarhetsarbete.
Vi är den naturliga mötesplatsen för utbyte och stöd kring strategiskt hållbarhetsarbete. Genom kopplingen till FN och samarbeten med andra globala aktörer utgör vi en brygga mellan Sverige och världen. Vi tillhandahåller utbildningar, praktiska verktyg och ett unikt nätverk som bidrar till att våra medlemmars hållbarhetsarbete blir heltäckande, trovärdigt och relevant.