Nyheter och aktiviteter

Event

28 april: Praktisk introduktion till UN Global Compacts tio…

Välkommen till Global Compact Network Swedens webbsända introduktion till UN Global Compacts tio principer!

UN Global Compacts 10 principer om mänskliga rättigheter, arbetsvillkor, miljö och antikorruption har funnits i över 20 år men är nu mer aktuella än någonsin. Coronakrisen har tydligt visat vikten av att samtliga perspektiv behöver beaktas och balanseras för en hållbar utveckling.

Företrädare från tre medlemsföretag kommer presentera hur de arbetar med principerna. Med både praktiska exempel och om hur de tio principerna integreras i företagens övergripande hållbarhetsarbete. Inbjudna talare är:

  • Théo Jaekel, Corporate Responsibility Expert – Business and Human Rights på Ericsson om principerna gällande mänskliga rättigheter och arbetsrätt.
  • Carina Markow Lundberg, Chefsstrateg för ansvarsfull kapitalförvaltning på Folksam, om principen gällande antikorruption.
  • Mia Edofsson, Hållbarhetschef på Akademiska Hus, om principerna gällande miljö.

Talarna kommer även resonera kring hur principerna kan vara vägledande framåt under pågående coronakris. Vilka utmaningar innebär krisen för respektive princip, och hur kan principerna användas för att möta dem?

Introduktionen är riktad till alla som vill lära sig mer om de tio principerna och hur andra företag jobbar med dem i praktiken. Det är inte nödvändigt att ha hållbarhet som huvudarbetsuppgift, så bjud gärna in dina kollegor. Seminariet hålls för medlemmar i Global Compact Network Sweden. 

Praktisk information

Tid: 28 april 2020, kl 14.00-16.00.

Webbevent: Eventet sker online. Länken till webbeventet skickas ut en vardag före seminariet.

Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden.

Registrering: Seminariet är gratis. Sista anmälningsdag är 26 april.

Kontakt: Har du frågor om seminariet är du välkommen att mejla till info@globalcompact.se.

Nyheter

SDG Action Manager – ett verktyg som stöttar ert…

Även om viktiga framsteg har gjorts av näringslivet, har vi mycket mer arbete att göra för att uppnå vår vision om en bättre och mer hållbar framtid för alla.

Inte bara identifierar de hållbara utvecklingsmålen (SDG:erna) var vi borde vara 2030 för att skapa en hållbar värld vi söker, utan de ger också en unik chans för alla sektorer att samlas runt en gemensam global agenda – en som förenar oss att ta ansvar att förbättra människors liv och rädda vår planet.

Av denna anledning introducerar UN Global Compact verktyget SDG Action Manager för att ge alla företag möjlighet att lära sig om, hantera och direkt förbättra sitt hållbarhetsprestanda.

Nedan når ni vårt nya verktyg som är öppet för våra medlemmar:

https://app.bimpactassessment.net/get-started/partner/ungc

Event

Uppskjutet: Familjevänliga arbetsplatser – hur påverkar det medarbetare och…

OBS: Med anledning av det osäkra läget kring Corona-viruset har vi beslutat att skjuta upp eventet. Nytt datum meddelas senare, men du kan redan nu anmäla intresse för att delta.

Familjevänliga arbetsplatser – hur påverkar det medarbetare och ökar barns välmående?

Global Compact Network Sweden (GCNS) och UNICEF Sverige bjuder in till ett frukostmöte med fokus på familjevänliga arbetsplatser.

Förhållanden på arbetsplatsen har stor betydelse för välmående hos både medarbetaren och dennes familj. Fler arbetsgivare runtom i världen börjar inse hur möjligheten att kombinera jobb och familj påverkar konkurrenskraften, medarbetarnas prestation och måendet på jobbet.

Förhållanden på arbetsplatsen har stor betydelse för välmående hos både medarbetaren och dennes familj. Fler arbetsgivare runtom i världen börjar inse hur möjligheten att kombinera jobb och familj påverkar konkurrenskraften, medarbetarnas prestation och måendet på jobbet.

Detta gäller förstås särskilt familjer i länder med låg inkomst där föräldrar får svårt att tillgodose barnens grundläggande behov. Men även i Sverige ökar kraven och stressen hos arbetande föräldrar. Kraven gör att många upplever en ständig konflikt mellan yrkesliv och privatliv. Något som däremot lätt glöms bort i sammanhanget är hur en arbetsplats som värnar om familjelivet också bidrar till att uppfylla barns rättigheter.

I januari 2020 blev barnkonventionen svensk lag. Företag kan som arbetsgivare göra stor skillnad genom att göra arbetsplatsen mer familjevänlig. Förutom att attrahera fler talanger och minska stressen hos medarbetarna bidrar det till ett mer jämlikt samhälle samt att fler barn får sina rättigheter tillgodosedda.

På mötet kommer vi titta på frågeställningar som:

  • Varför är det viktigt för företag att främja de anställdas möjlighet att förena arbete med familj, och vad innebär det för barns rättigheter?
  • Hur ser ut företagens implementering av familjevänliga arbetsplatsåtgärder ut?
  • Vad kan ditt företag göra – globalt och i Sverige?

AGENDA

Välkommen! – Introduktion av Maria Collin, Executive Director, GCNS och Pernilla Baralt, generalsekreterare, UNICEF Sverige, om hur frågan om en familjevänlig arbetsplats kopplar till de 10 principerna, de Globala målen och barnens rättigheter.

Hur arbetar företag med frågan om familjevänliga arbetsplatser globalt?
Lulu Li, barnrättsrådgivare företag, UNICEF Sverige, presenterar slutsatserna från UNICEFs globala undersökning kring hur företag arbetar med familjevänliga policys och hur det skapar affärsnytta samtidigt som det stärker barns rättigheter.

Företagen berättar – Företag som implementerat familjevänliga policys berättar om varför det är viktigt för dem och hur de arbetar konkret med frågan. Mer information om medverkande företag kommer.

Diskussion och summering

Varmt välkommen!

Praktiskt information – anmäl intresse!

Datum och tid: Mötet är uppskjutet.

Deltagare: Alla som är anställda hos medlem i Global Compact Network Sweden samt representanter från företagspartners till UNICEF Sverige.

Målgrupp: Detta möte riktar sig främst till dig som arbetar med HR- eller hållbarhetsfrågor och har vissa kunskaper om ämnet. Så tipsa gärna kollegor du tror skulle ha intresse av att delta!

Anmäl intresse: Seminariet är kostnadsfritt. Du kan anmäla intresse att delta i eventet genom knappen nedan.

Event

Uppskjutet: Göteborg – Workshop: Hur kan vi accelerera arbetet…

OBS: Med anledning av det osäkra läget kring Corona-viruset har vi beslutat att skjuta upp eventet. Nytt datum meddelas senare, men du kan redan nu anmäla intresse för att delta.

Decade of Action – Accelerera hållbarhetsagendan

När vi går in i 2020 så är det endast 10 år kvar till dess att Agenda 2030 och Globala målen för hållbar utveckling ska nås. Tyvärr visar den senaste årsrapporten som FN presenterat att det går alldeles för långsamt i arbetet att nå målen till år 2030 och att mer måste göras och dessutom i ett mycket högre tempo om vi ska nå målen i tid. På vissa områden går det dessutom i fel riktning med en negativ utveckling – inte minst gällande miljö och klimat men också ojämlikheten som ökar i nästan alla länder.

Vad ska vi göra för att öka tempot och accelerera den positiva utvecklingen fram till år 2030?

Företag spelar en avgörande roll i omställningen mot en socialt inkluderande och miljömässigt hållbar ekonomisk tillväxt – en förutsättning om vi ska nå Globala målen. Vi ser hur allt fler företag, i Sverige och internationellt, ställer om sin verksamhet i linje med målen. Vi går från att hållbarhet är en nisch till att allt mer bli standard i många sektorer och branscher. Hållbarhet och lönsamhet står inte i motsats till varandra utan går hand i hand.

Den 11 mars bjuder Global Compact Network Sweden och FN:s utvecklingsprogram (UNDP) in till en workshop om hur ni som företag kan accelerera ert hållbarhetsarbete och bidra till att uppnå Globala målen till år 2030. På workshopen kommer ni att få arbeta med olika “case” baserade på verkliga utmaningar som presenteras av tre företag. Inbjudna talare är:

  • Ralf Uwe Schmitt, Corporate Head of Sustainability, Getinge
  • Filip Elland, Head of Sustainability, Castellum
  • Anna Graaf, Director Sustainability, White Arkitekter

Workshopen leds av Ruben Brunsveld, Senior Advisor på Enact Sustainable Strategies AB.

Vi kommer utgå från UN Global Compacts 10 principer samt Globala målen för hållbar utveckling som bas och verktygslådor i ert accelererade hållbarhetsarbete. Workshopen är exklusiv för medlemmar i Global Compact Network Sweden.

Agenda

TidInnehåll
12.30Registering och lättare lunch
13.00A Decade of Action – Global Compact Network Sweden och UNDP presenterar pågående initiativ inom respektive verksamhet och bakgrunden till workshopen
13.20“Varför i hela världen?” – Introduktion och inspirationsföreläsning av Ruben Brundsveld med fokus på några av de globala utmaningarna i relation till SDGerna.
13.40Onboarding – Presentation och förberedelse inför workshop
13.50Kaffepaus
14.00Case-presentationer – Getinge, Castellum och White Arkitekter presenterar var sin utmaning i förhållande till de globala målen samt frågeställningar att arbeta med
14.30Impact & output – 30 minuters inledande grupparbete kring casen
15.00På rätt spår? – Avstämning och återkoppling från workshopledare och case-företag inkl. kort paus
15.15Nedtrattning och fokus – 30 minuters grupparbete för att utveckla idéerna från den inledande övningen till konkreta handlingar
15.45Presentation av resultat – Varje grupp presenterar resultaten från gruppövningarna
16.20Avslutande reflektion – Deltagarna reflekterar över övningarna och resultaten och summerar lärdomarna
16.30Tack för idag!

Praktiskt information – anmäl intresse!

Datum & Tid: OBS: Mötet är uppskjutet.  

Deltagare: Alla anställda hos medlemmar i Global Compact Network Sweden.

Intresseanmälan: Seminariet är kostnadsfritt. Du kan anmäla intresse att delta i eventet genom knappen nedan.

Nyheter

PRME – möjlighet till  samarbete med Handelshögskolan i Stockholm!

UN Global Compact har flera systerorganisationer och en av dem är PRME (The Principles for Responsible Management Education) som arbetar med akademin. I Sverige finns det tre skolor som är PRME-champions och en av dem är Handelshögskolan i Stockholm (HHS). PRME ligger där under MISUM och vi ger er nu möjlighet till samarbeta med skolans elever.

Upplägg

Eleverna i årskurs ett letar företag att intervjua för deras projekt som startar i månadsskiftet mars/april 2020. Nedan kan du läsa om vad projektet går ut på.

About the project

Students are required to interview a company/an entrepreneur, and then, based on the interview and other secondary material they can find:

1. identify a strategic decision facing the company/entrepreneur. This can either be a decision they are about to take in the near future, or one they have been faced with recently. This may, for example, be a decision about how to raise capital to expand, or launching a new product, or thinking about entering a new market, or wanting to employ more people, or how to price a product or service, etc.

2. analyze the factors that contribute to the companies/entrepreneurs approach to strategic decisions. Relate this to the theoretical concepts covered in this course, in particular:
– different views on CSR, and the relative importance of profit VS social responsibility: is the organization benefiting society while at the same time pursuing profit, or is there a conflict between the two, that is relevant to this particular decision? Is the organization free to pursue social objectives even if they are in conflict with profit generation?
– organizational differences in formal governance: which actors and stakeholders need to be brought onboard when taking an important strategic decision? Which actors and stakeholders will managers need to answer to?

Här finner ni mer information om PRME hos HHS.

Anmäla intresse

Om ni finner ovan projekt intressanta och vill ställa upp för att bli intervjuad, vänligen mejla Maria Perrotta Berlin som är Development Director for Global Challenges and UN PRME hos HHS: Maria.Perrotta@hhs.se.

Nyheter

UN Global Compact’s Leaders Summit 15-16 June 2020 –…

On 15-16 June 2020 the Leaders Summit 2020 will take place in New York. This will be the biggest event in the UN Global Compact history to celebrate 20 years and uniting business for a better world, more than 2,000 of the world´s foremost corporate sustainability leaders will be present to discuss and debate the global challenges and opportunities.

Until 31st of January you will have the opportunity to register to a “super early bird” rate!

To register and read more information about the event, click here.

For more information about the early bird rates, click here.

About the Leaders Summit

The Leaders Summit will convene more than 2,000 of the world’s foremost corporate sustainability leaders to discuss and debate the values of the UN, the future of multilateralism and the role that principles-based business can play in driving progress on the Global Goals.

Through a combination of inspiring plenary sessions, exhibitions, interactive workshops and networking opportunities, the Summit will feature innovative examples of how multistakeholder partnerships are unlocking new business opportunities and capital, while also driving impact on the ground.

For the past 20 years, the UN Global Compact has been building a global movement of sustainable companies and stakeholders to create the world we want. Now, we need the right kind of leader to take this movement to the next level. If you are a corporate sustainability leader, or aspire to be one, we invite you to join us in New York from 15 to 16 June 2020.

Nyheter

God jul! Vi ses igen den 7 januari 2020

Global Compact Network Sweden tar julledigt från den 20 december och är tillbaka igen den 7 januari.

Vi vill passa på att rikta ett stort tack till alla medlemmar för ert engagemang under det gångna året och hoppas såklart på att ses mer under 2020 – då blir det full fart och stenhårt fokus på “Ten years to go”!

Från oss alla till er alla

God jul och gott nytt år!

Nyheter

Philip Thormark – Head of Operations för Global Compact…

Philip Thormark är Head of Operations för Global Compact Network Sweden (GCNS) sedan december 2019. Vi har ställt tre korta frågor till Philip.

Berätta kort om dig själv

Jag är civilingenjör och kommer närmast från ÅF (numera AFRY) där jag jobbat som hållbarhetskonsult och uppdragsledare i nästan åtta år. Jag har jobbat med hållbarhetsfrågor för både privat och offentlig sektor och varit projektledare för bland annat NMC och Swesif (Sveriges Forum för Hållbara Investeringar). Det senaste året har jag också jobbat en hel del med etableringen av Global Compact Network Sweden, och det känns väldigt kul att nu få chansen att ägna 100 % åt att förverkliga den fantastiska potential som finns inom GCNS.

Vad mer? Jag kommer från Göteborg, är svag för ordvitsar (såklart) och har precis börjat sjunga i en kör! Fun fact: 2012 fick jag mitt exjobb “Green Business Assessment” publicerat i Global Compact Yearbook – den tyska upplagan! 🙂

Vad innebär din roll?

Som Head of Operations är mitt främsta uppdrag att skapa värde för er medlemmar. Det handlar bl.a. om att organisera events och nätverksträffar samt stötta er på olika vis, till exempel genom att tillgängliggöra och utveckla verktyg som stödjer ert hållbarhetsarbete kopplat till Global Compacts 10 principer och FN:s globala mål. Jag arbetar även tätt tillsammans med vår ED Maria för att hjälpa till med att sprida UN Global Compacts budskap samt omsätta styrelsens och er medlemmars ambitioner och önskemål i praktiken.

Vad händer på Global Compact 2020?

Det övergripande temat för 2020 är “Ten years to go” och våra aktiviteter kommer att fokusera på hur vi gemensamt kan accelerera vårt arbete för att nå målen i Agenda 2030. Vi fortsätter även arbetet med att vidareutveckla kansliets arbetsformer, kontakten med huvudkontoret i New York och såklart samarbetet med er medlemmar ytterligare. Jag ser verkligen fram emot att få träffa och lära känna er ännu bättre, hör gärna av er!

Du hittar du kontaktuppgifter till Philip och sekretariatet, här.

Årsmöte

Valberedningens arbete och nomineringsprocess för styrelsen

Hej medlem eller blivande medlem,

Valberedningen har vid det här laget arbetat mer eller mindre aktivt sedan augusti. Här följer nu en första rapport om hur vi har tolkat vårt uppdrag och hur vi arbetat med det.

Bakgrund

I stadgarna framgår att föreningen ”har till ändamål att på nationell nivå stödja framdrift för United Nations Global Compacts tio principer kring mänskliga rättigheter, arbetsrättsliga frågor, miljö och anti-korruption, och förankra initiativet i olika nationella och kulturella sammanhang. Föreningen ska uppfylla sitt ändamål genom att ge medlemmarna möjlighet till erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling inom områden som utgör eller anknyter till United Nations Global Compacts principer.”

Föreningens Arbetsplan för 2019 bygger på den enkät som genomfördes 2018.

Enligt arbetsplanen finns ett antal konkreta områden föreningen borde fokusera på:

  • kontinuerlig dialog kring trender och analys av olika medlemsrelevanta frågor
  • konkret rådgivning och diskussioner för praktiskt arbete med Global Compacts principer;
  • inventering av frågor där medlemsföretagen efterfrågar gemensamma lösningar;
  • skapa arbetsgrupper kring United Nations Sustainable Development Goals;
  • engagera företags- och koncernledningar för att nyttja deras insikter och erfarenheter;
  • hantera frågor som är relevanta för investerare; samt
  • samarbete med olika myndigheter för att skapa synergier.

Detta blev vår utgångspunkt för uppdraget inför stämman 2020.

Vår uttolkning av uppdraget

För att kunna nå dessa mål krävs en styrelse där varje ledamot på eget initiativ tänker och agerar för att möta utmaningarna, i syfte att skapa ett tydligt mervärde för den samlade medlemskretsen. Det i sin tur förutsätter att varje ledamot bidrar aktivt och konstruktivt. I valberedningen har vi haft detta i åtanke när vi utvärderat nuvarande ledamöters insatser och i det pågående arbete med att identifiera nya kandidater. Inte bara till styrelsen utan också individer som på olika sätt kan vilja engagera sig i GCNS arbete, t.ex. inom de arbetsgrupper som kan komma att etableras för specifika frågor.

GCNS styrelse går nu, efter en rejäl uppstramning av verksamheten och efter tillkomsten av ett professionellt styrt kansli, mot en mer traditionell roll som strategiskt organ som via den operativa ledningen ska kunna verkställa de strategiska visionerna och besluten.

Styrelsen bör inte bli nämnvärt större än vad den är. Istället bör man kunna arbeta med olika arbetsgrupper för att dels engagera medlemmar som vill delta i verksamheten dels etablera en kandidatpool av potentiella och relevanta framtida ledamöter.

Status

GCNS har idag en mycket kompetent styrelse med brett kunnande och god erfarenhet av Global Compacts 10 principer. Styrelsen utgör också ett relativt representativt urval av GCNS:s medlemmar.

Vårt arbete inom Valberedningen har inriktat sig på att analysera om det finns skäl, och i så fall hur vi då ska kunna medverka till, att göra styrelsen ännu starkare samt se över vilka områden som borde kompletteras. För att stärka mervärdet för medlemmarna behöver alla organisationer en engagerad styrelse med stort, aktuellt och relevant kunnande samt breda och väl fungerande nätverk. En styrelse där de enskilda ledamöterna lägger ned arbete på att utveckla GCNS på olika sätt.

Metod

Arbetet började med en enkät som varje styrelseledamot ombads besvara. En något kortare version av denna enkät kommer i den här valberedningens arbete att vara det dokument som de som vill delta mer aktivt i GCNS verksamhet, bortom den egna rollen och till gagn för organisationen och dess mål, blir ombedda att besvara. Syftet är att säkerställa att vi fångar upp relevanta kompetenser, nätverk och områden.

Efter utvärdering av enkätsvaren följde intervjuer med dels personer som vi behövde förstå mer om på grund av deras roller i styrelsen dels personer som representerade företag/branscher som vi ville veta mer om.

I den förra kategorin ingick självklart GCNS ordförande och vice ordförande. Deras visioner och tankar behövde vi förstå på detaljnivå för att kunna säkerställa att vi arbetade med kravprofiler som var relevanta för dessa visioner etc. För att tillgodose ett effektivt och relevant flöde av finansiell information mellan styrelse och kansli och tvärtom så intervjuades även ED och kassör som båda såg ekonomistyrningen som en mycket viktig funktion som skulle säkras genom månatliga möten. Båda ska agera som proaktiv ”nivåregulator” men utifrån olika grundförutsättningar.

Framtid

Närmast ägnar sig valberedningen åt att diskutera kravprofilen för GCNS revisorer. Även här behövs ett prestigelöst och konstruktivt samarbete i det löpande för att säkerställa regelefterlevnad och hjälp med styrning på ekonomiområdet.

Arbetet så här långt har också rent allmänt gett oss värdefulla synpunkter om framtiden.

Att behålla nivån på styrelsen är viktigt i våra externa relationer. Styrelsens sammansättning, vilka det är som arbetar i styrelsen och vilken erfarenhet och kunskap de representerar tjänar även som kvalitetsstämpel på hela GCNS och påverkar därför också i förlängningen vår legitimitet och trovärdighet. Det tillsammans med vilka medlemmar det är vi som organisation representerar påverkar i sin tur styrkan i vår röst. Med det sagt ser vi att det finns en större representation av stora bolag snarare än mindre och medelstora bolag trots att det för dessa bolag sannolikt finns ett stort medlemsvärde att delta, och det är detta segment som kommer stå för viktig medlemstillströmning.

Vi måste sträva efter att ha erkänd expertkunskap inom de fyra huvudområdena för Global Compacts tio principer.

Om vi dessutom skulle kunna addera ett ökat antal aktiva representanter från våra medlemmar som arbetar i olika arbetsgrupper kring relevanta frågor så ökar det ytterligare styrkan i vår röst och därmed vår relativa roll inom det globala nätverket.

Detta tar vi med oss när vi går in i en fas där vi börjar titta på potentiella kandidater att nominera till styrelsen.

Vill du bli mer aktivt engagerad?

Skulle du vilja engagera dig mer aktivt i vad GCNS gör är du välkommen att höra av dig. Extra välkommen är du om du tillhör ett mindre eller medelstort bolag. Som i alla frivilliga nätverk handlar det om att ju fler vi är som är aktiva desto mer kan vi åstadkomma. Enklast är att i så fall kontakta vårt kansli, med Maria Collin som ED. Du ombeds att fylla i en kortad version av den enkät som styrelsemedlemmarna fyllt i (som vi nämnt tidigare).

Uppdatering: Intresseanmälan är stängd.

Vi tar med dessa intresseanmälningar inklusive enkäterna i vårt fortsatta arbete, och kontaktar dig för eventuell ytterligare information och dialog.

Vi uppmuntrar dig att tänka på och tala om för oss i vilken egenskap du eller den person i din organisation du nominerar vill vara aktiv. Styrelsens ledamöter väljs en gång per år i samband med årsstämman, och de som väljs vid stämman 2020 väljs för en period av två år. Omsättningshastigheten på styrelsens medlemmar är sannolikt lägre än möjligheten att istället engagera sig i olika arbetsgrupper som kommer att växa upp kring olika frågor. 

Vi tar emot nomineringar fram till den 13 januari.

Valberedningen i GCNS//

Carina Silberg, Alecta
Annika Ramsköld, Vattenfall
Thomas Lagerqvist, MSA


Nyheter

Youth meets companies at well-attended event on climate action

On Friday the 6th of December Global Compact Network Sweden and the Nordic Council of Ministers co-hosted the event “The climate aware generation – is your company ready?” as a part of the COP25 Stockholm Hub. The event focused on what role companies play in climate action and what the youth expects from them in terms of commitment, combining the presence of companies and students/youths. 

Introduction

Our Executive Director Maria Collin and Fanny Rehula, Project Officer at Nordic Council of Ministers opened the event and Maria presented the Global Compact initiative and the Swedish network.

The event was moderated by Vide Richter, Sstainability consultant at AFRY.

Presentations and panel discussion

First out was Pernilla BergmarkMaster Researcher, Sustainability at Ericsson and Co-Author of “Exponential Climate Action Roadmap”, who presented the key insights and take aways from the report. She set the context in terms of what companies needs to be achieved in order to reach the Paris Agreement and limiting global warming to 1.5°C. She stressed the need for exponential change instead of incremental change, with the emission budget for 1,5°C running out in just a few at present pace. “The immediate CHALLENGE is not only how to cut emissions 100% by 2050. It is how to cut 50% by 2030.” Pernilla also focused on the need for climate leadership, where businesses need to commit to the 1,5°C targets. Businesses’ impact can also be scaled through partnerships, pledges and commitments.

Next up was Morten JastrupManaging Partner at Nordic Sustainability and Author of “Nordic Businesses and the 2030 Agenda: Global Compact Nordic Survey 2019“. Morten gave a summary of the most interesting results from the report which was based on a survey of Global Compact member companies in the Nordics. The result showed that companies think that the SDGs they can impact the most are: climate action, responsible consumption and production and good health and well-being. The biggest challenges in working with the SDGs were identified as: setting relevant KPIs and progress targets, and translating the SDGs to be relevant for the business context.

Morten also talked about that the expectations on business are changing, where businesses’ purpose have gone from focusing on creating shareholder value, to shared value and now to creating “system value”, in which society and environment needs to be taken into account and are seen as preconditions to business’ success.

The last up was Kristoffer RavnbølCEO and Co-founder of Naboskap
to talk about the expectations from Nordic youth, based on “Nordic Youth As Sustainable Changemakers : In the transition to sustainable consumption and production” which Kristoffer is the co-Author of. Kristoffer’s main message to the audience was: “Go out into the world to involve and understand the youth”, as this will be crucial to succeed with your company’s sustainability ambitions.

The report was based on a survey of youth (age 13-29) in the Nordic countries, which showed that: 89 % are worried or very worried, 83 % are ready to do more and take action. 93 % find living a sustainable life important, whereas 25 % find it easy to live and consume in a sustainable way.

The presentations was followed by a panel discussion which also included panelists representing students and companies. Alva Jonevret, Vice President Stockholm School of Economics Students for Climate Action talked about why sustainability is so important when choosing a future employer and how more and more students are refusing companies that won’t take climate responsibility. Ulrika Skantze, Head of Talent Acquisition at Cybercom, affirmed that there has been an increase in interest in sustainability among applicants in recent years.

Concluding workshop

The event was concluded with a workshop exercise where groups of company representatives and students/youths discussed expectations on companies regarding climate action. The groups expressed expectations on companies to communicate honestly and transparently, the most important isn’t to be perfect it is to show high ambitions to build trust. Dare to share the bad numbers!