Ferry Tales

Så styr du kursen bort från greenwashing

Torsdag 15e maj kl. 10.00 – 11.00 (digitalt)

Välkommen ombord!

En talkshow för dig som behöver navigera i den nya kommunikationsverkligheten

Välkomna till Göteborgs hamn och vår utomhusstudio ombord en elhybridfärja!

EU:s nya direktiv Green Claims och Empowering Consumers håller på att förändra spelplanen för alla som jobbar med miljö- och hållbarhetskommunikation.

Nu behöver företag som vill fortsätta marknadsföra sina produkter som hållbara, utan att hamna i trubbel, förstå vad som är okej att säga.

Ferry Tales är ett digitalt event i talkshow-format där vi samlar fyra experter med olika perspektiv: näringslivet, civilsamhället, konsultbranschen och byråvärlden, för att reda ut vad som gäller. Vad riskerar att bli greenwashing – och hur kan du som kommunikatör eller hållbarhetsansvarig lyckas i det nya landskapet?

Missa inte Ferry Tales! Se premiären online 15e maj kl. 10-11.

Våra gäster

Fyra personer med unika ingångar i hållbarhetskommunikation, som hjälper dig förstå vad svenska företag behöver veta för att stå rustade inför de nya reglerna.

Jonas Bane

PR-konsult och expert inom hållbarhetslagstiftning

Anna-Karin Dahlberg

Chief Sustainability Officer, Lindex

Gustav Martner

Head Of Creative

 

 

Frida Hök

Konsultchef

 

Peter Pierrou

Head Communications & Marketing (Programledare och moderator)

Moa Johansson

Communications & Marketing Manager (Flygande reporter)

 

PREMIÄR 15 MAJ – ANMÄL DIG HÄR:

Vanliga frågor

  • Green Claims Directive (Direktivet om miljöpåståenden)

    Green Claims Directive fokuserar på att reglera miljöpåståenden och minska greenwashing genom att säkerställa att företag kan bevisa sina påståenden och ge konsumenterna tydlig och sanningsenlig information om produkters miljöpåverkan. Detta syftar därmed främst till att stärka integriteten hos miljömärkningar.

    Key points

    Beviskrav för miljöpåståenden

    • Frivilliga/allmänna miljöpåståenden (som t.ex. ”klimatneutral”, ”hållbar”, ”biologiskt nedbrytbar”), måste vara vetenskapligt underbyggda och verifierbara.
    • Företag som gör miljöpåståenden måste genomgå tredjepartsgranskning och erhålla ett intyg om överensstämmelse (det är inte klart än hur dessa ”tredje parter” kommer att fungera eller vilka dessa kommer att bestå av.)
    • Företagen måste själva stå för kostnaderna som är associerade med att styrka sina påståenden.
    • Jämförande miljöpåståenden måste baseras på likvärdig och tillförlitlig data.
    • Kompensation av växthusgaser ska rapporteras på ett sätt som konsekvent och transparent avspeglar effekten på klimatet.

    Harmonisering och standardisering av regler

    • Konsumentskyddsmyndigheter får tydligare riktlinjer för att ingripa mot vilseledande miljöpåståenden.
    • Små företag (mikroföretag) kan komma att undantas från vissa krav, men kan frivilligt ansöka om att omfattas av regelverket.
    • Endast märkningar som bygger på transparenta och trovärdiga system ska tillåtas.
    • Nya privata certifieringssystem måste godkännas av medlemsstaterna.
    • Nya offentliga miljömärkningssystem kommer endast att få inrättas på EU-nivå för att undvika fragmentering.

    Tidsram
    Green Claims direktivet är fortfarande under förhandling, och det finns inget exakt datum för när det kommer att träda i kraft. Förväntningar är dock att direktivet kan vara klart och börja tillämpas någon gång under 2026, beroende på hur snabbt lagstiftningsprocessen går.

  • Empowering Consumers Directive (Direktivet för ökad konsumentmakt)

    Empowering Consumers Directive syftar till att stärka konsumenternas rättigheter genom att ge bättre tillgång till information om hållbarhet, underlätta reparation av produkter och ge mer kontroll över digitala tjänster och personuppgifter.

    Key points

    Förbättrad konsumentinformation för hållbara val

    • Konsumenter ska få tillförlitlig och transparent information om produkters miljömässiga och sociala egenskaper (exempelvis hållbarhet, reparerbarhet och återvinningsbarhet).
    • Klimatrelaterade påståenden (t.ex. ”koldioxidneutral”) måste vara vetenskapligt underbyggda och verifierbara.
    • Företag måste tillhandahålla detaljerade genomförandeplaner om de gör framtidsinriktade miljöpåståenden.

    Förbud mot vilseledande miljöpåståenden och märkningar

    • Grönmålning förbjuds, inklusive allmänna miljöpåståenden som ”miljövänlig” eller ”klimatneutral” om de inte kan styrkas.
    • Hållbarhetsmärkningar måste baseras på ett officiellt certifieringssystem eller fastställas av offentliga myndigheter.
    • Miljöpåståenden som endast gäller en liten del av produkten (exempelvis förpackningen) får inte framställas som att de gäller hela produkten.

    Åtgärder mot förkortad produktlivslängd och vilseledande affärsmetoder

    • Planerat åldrande förbjuds: Det blir olagligt att medvetet begränsa en produkts livslängd för att driva på försäljning.
    • Undanhållande av information om negativa effekter av programvaruuppdateringar förbjuds.
    • Affärsmetoder som tvingar konsumenter att byta ut förbrukningsvaror (t.ex. bläckpatroner) oftare än nödvändigt förbjuds.

    Rättigheter för digitala tjänster

    • Konsumenter kommer att få större kontroll över sina data, rätt att avsluta abonnemang och tjänster utan onödiga hinder, samt bättre skydd mot oönskade prenumerationer och inköp.

     Nytt konsumentskydd för hållbara produkter

    • Tydligare krav på att informera om en varas hållbarhet och reparerbarhet.
    • Obligatorisk information om tillgången till reservdelar och minimiperioden för programvaruuppdateringar.
    • En harmoniserad märkning införs för produkter med en kommersiell hållbarhetsgaranti på över två år.

    Tidsram
    Senast mars 2026 ska alla medlemsstater ha kommunicerat till Kommissionen hur Empowering Consumers direktivet kommer införlivas på nationell nivå och medlemsstaterna ska börja implementera detta från 27 september 2026.

  • Eventet är öppet för alla att ta del av, oavsett om man tillhör ett medlemsföretag eller inte.

  • Eventet hålls på svenska.

  • Ja, det kan man. Du som har anmält dig kommer att få ett mejl med inspelningen i efterhand.

  • Färjan Älvsnabben i Göteborg

    Foto: Christopher Kullenberg Rothvall, Sjöfartstidningen