
Att vara medlem i United Nations Global Compact innebär att du får kunskap och vägledning kring strategiskt hållbarhetsarbete. Det innebär också att varje företagsmedlem årligen ska svara på och publicera en Communication on Progress (CoP) med information om sitt arbete med de Tio Principerna och bidrag till de Globala målen. I år är vi glada att kunna meddela lanseringen av en ny och förbättrad version CoP.
Ny Communication on Progress från 2023
En ny CoP har införts inom UN Global Compact som kommer gälla för alla företag inom initiativet från och med 2023. Det nya formatet syftar bland annat till att ge tydligare vägledning i arbetet med de Tio Principerna och de Globala målen, öka transparensen och möjliggöra mätning av arbetet med detta. UN Global Compacts nya CoP innebär bland annat att:
- Alla företag i initiativet kommer behöva genomföra den nya CoP:en under den universella perioden 27 mars – 30 juni.
- Kärnan i den nya CoP:en utgörs av ett standardiserat frågeformulär som består av frågor kopplat till företagens arbete och bidrag till de Tio Principerna och Globala målen.
- Genomförandet kommer ske i en ny digital plattform via er företagsprofil hos UN Global Compact.

UN Global Compacts nya CoP kan hjälpa företag att:
- Förbättra trovärdigheten i hållbarhetsarbetet genom att visa det faktiska engagemanget för de Tio Principerna och de Globala målen.
- Mäta och berätta om framstegen med de Tio Principerna för olika intressenter på ett konsekvent och strömlinjeformat sätt.
- Utveckla expertisen och kunskapen för att kunna göra framsteg genom att identifiera förbättringsmöjligheter, få tillgång till vägledning och sätta hållbarhetsmål.
- Jämföra framsteg med andra.
Önskar du att veta mer om CoP?
- Huvudsidan för Communication on Progress hos UN Global Compact
- Det nya frågeformuläret
- Guiden för frågeformuläret
- CoP-policy 2023
Tips: Använd UN Global Compact Academy för att ta reda på mer om Communication on Progress.
Är du en icke-företagsmedlem?
Icke-företagsorganisationer såsom ideella organisationer och aktörer inom akademin har inte samma årliga rapporteringskrav som företagmedlemmar har, utan de skickar i stället in en Communication on Engagement (CoE) vartannat år. Läs mer om CoE här:
Vad händer om en medlem inte genomför sin CoP/CoE?
Om en CoP/CoE inte lämnas in i tid blir företaget i första hand listat som non-communicating och i andra hand delisted, dvs. uteslutet från nätverket. Vi finns här för att guida er genom CoP/CoE och att dessa genomförs i tid. Hör av er till oss på sekretariatet om ni har frågor om genomförandet.
